Suzanne onderneemt diverse pogingen het leven als non te ontvluchten, maar
faalt steeds opnieuw. Aanvankelijk vindt ze nog een luisterend oor bij haar
welwillende moeder-overste, maar die wordt al snel vervangen door een ronduit
sadistische abdis. Daarop wordt het nonnetje vernederd, verwaarloosd en
mishandeld.
La religieuse is een verfilming van de gelijknamige
achttiende-eeuwse roman van Denis Diderot – verplichte kost op Franse scholen en
al vaker verfilmd. In 1966 bijvoorbeeld, door
Jacques Rivette, die zich daarmee de woede van de katholieke kerk op de hals
haalde en een lobby van vakbroeders (onder wie
Jean-Luc Godard) nodig had om de film in de bioscoop te laten verschijnen.
Dergelijke commotie zal de nieuwe versie van La religieuse niet veroorzaken –
wie fronst anno 2013 nog de wenkbrauwen bij een verhaal over misstanden in de
rooms-katholieke kerk? En dan ook nog de kerk van de achttiende eeuw, een tijd
waarin mensenrechten sowieso op een laag pitje stonden? Dan zijn er de afgelopen
jaren heel wat actuelere – en daarmee effectievere – aanklachtfilms gemaakt,
zoals Amen.
,
The Magdalene Sisters en
Mea Maxima Culpa.
Niet al te urgent dus, dit verhaal. Maar wel
– en dat is ook wat waard – genuanceerd verteld. Allereerst op technisch vlak:
de scènes zijn kort, sober en to the point, ellende wordt niet breed uitgemeten
, er is geen bombastische muziek en het fraaie camerawerk is nooit opzichtig.
Dezelfde bescheidenheid kenmerkt de inhoud. Niet alle geestelijken worden
afgeschilderd als monsters – op die ene sadistische abdis na, blijven de
autoriteitsfiguren menselijk, en soms ook meelijwekkend. Met als meest
memorabele personage een seksueel gefrustreerde moeder-overste (
Isabelle Huppert) die in de tweede helft van de film wordt geïntroduceerd en
voor een verrassende komische noot zorgt.
Bij de première in
Berlijn gaf regisseur Guillaume Nicloux al aan dat zijn film zich keert tegen
machtsmisbruik en fanatisme, niet tegen religie op zich. Dat komt het sterkst
naar voren in Suzanne zelf (fantastisch gespeeld door nieuwkomer
Pauline Etienne). Zij is – in deze ietwat gemoderniseerde versie van het
verhaal – een aangenaam strijdvaardige heldin, maar tegelijk een oprecht gelovig
meisje. Dat maakt het liefdeloze gedrag van de nonnen des te schrijnender, en
de slaafse kerkrituelen des te holler en absurder.
In dat opzicht is
La religieuse misschien toch nog best een actuele film. Waarin niet zozeer de
misstanden binnen de katholieke kerk centraal staan, als wel de vraag of dat
instituut voor de geëmancipeerde gelovige überhaupt nog relevantie heeft.
Arme Suzanne Simonin. De zestienjarige Française wordt anno 1763 gedwongen het klooster in te gaan omdat haar oudere zussen al zijn uitgehuwelijkt en het potje voor bruidsschatten is uitgeput.