Na elke ontmoeting klimt hij weer via de steile trappen naar boven, terwijl
zij in een net van touwen door de andere monialen omhoog wordt getakeld. Met
behulp van gereflecteerde zonnestralen communiceren ze de rest van de tijd
vanuit hun eenzame, kale kamers met elkaar. Smachtende blikken worden
uitgewisseld tijdens de spaarzame gezamenlijke diensten. Toekomst en verleden
lijken niet te bestaan, er is enkel het verlangen.
In eerste
instantie voelt die tijdsloosheid prettig aan, als een deken van sereniteit,
passend bij het ritme van het monotone kloosterleven. Maar al snel wiegt de film
je in slaap, op de muziek van een fluitspelende bejaarde boer. Regisseur Spiros
Stathoulopoulos is meer geïnteresseerd is in wat zijn personages representeren
, dan wat zij daadwerkelijk voelen of denken, en dat resulteert al vroeg in
desinteresse.
Visueel is Metéora, met dank aan het uitzinnig mooie
Griekse landschap, wel bijzonder fraai. In lang uitgespannen shots toont
Stathoulopoulos de volle glorie van het Griekse kloostercomplex – eerder al als
decor te zien in Bond-film For Your Eyes Only (1981) – in een flets
kleurenspectrum dat aan de jaren zeventig doet denken.
Bijzonder
zijn ook de geanimeerde Byzantijnse iconen, variërend van de monnik die Jezus
aan het kruis spijkert, gevolgd door een vloedgolf van bloed, tot zwijgende
representaties van dagelijkse gebeurtenissen, met de monnik en de non die als
schaduwfiguren afdalen naar de zonde.
De animaties geven Metéora de
broodnodige energie die de rest van de film ontbeert. Maar het is niet genoeg.
Metéora is een te cerebrale aaneenschakeling van mooie plaatjes en symboliek.
Een film over lust waarin het aan passie ontbreekt.
Een Griekse monnik en een Russische non ontmoeten elkaar in het geheim in de vallei die hun kloosters, beide gesitueerd op een hoge rotspilaar, van elkaar scheidt. Vrijwel niets komt de kijker over het liefdespaar te weten. Symbolen zijn ze, van het aloude dilemma tussen lust en devotie.