Begrijpelijk, want Child's Pose is een meedogenloos familiedrama. De film opent op het verjaardagsfeestje van de zestigjarige Cornelia, waar toute nouveau riche Roemenië aanwezig lijkt te zijn. Grote afwezige is haar dertigpluszoon Barbu.
Die is – zo leren we later in de film – het liefst zo ver mogelijk van zijn bazige, bezitterige moeder vandaan. Zelfs nadat hij met zijn dure Mercedes een veertienjarige jongen heeft doodgereden. Barbu had te veel gedronken, reed roekeloos en hem wacht dan ook een zware straf. En toch wuift hij alle hulp van zijn moeder weg.
Maar Cornelia laat zich niet wegwuiven. Als een heuse alfawolvin beschermt ze haar (enige) kind. Tegen zijn zin in praat ze met politie, justitie en getuigen. Een zalvend gesprekje hier en wat smeergeld daar. Het zegt veel over de situatie in post-communistisch Roemenië dat het überhaupt in Cornelia opkomt om alle partijen te 'benaderen'.
Lang lijkt het alsof regisseur Netzer wat al te nadrukkelijk wil dat we ons boos maken over deze manipulatieve moeder, maar dan schotelt hij (en co- schrijver Razvan Radulescu, die ook al de hand had in de twee belangrijkste Roemeense films van de afgelopen tien jaar: The Death of Mr. Lazarescu en 4 Maanden, 3 weken en 2 dagen) de kijker een werkelijk prachtig slotdeel voor, waarin Cornelia met de ouders van de omgekomen jongen gaat praten.
Het is bijna niet te geloven dat actrice Luminita Gheorghiu, die Cornelia speelt, hiervoor nog nooit een hoofdrol heeft gespeeld. Zo krachtig en bepalend is haar Cornelia in het begin van de film. En zo wanhopig en kwetsbaar in het slotdeel. Of is ook dat weer manipulatie?
En weer won een film uit Roemenië een belangrijke filmprijs… Begin 2013 ging de Gouden Beer, de prijs voor de beste film op het filmfestival van Berlijn, naar de Roemeense film Child's Pose/Pozitia copilului van Calin Peter Netzer.