Maar ook een droomhuwelijk kan stranden in bittere teleurstelling.
Overweldigend is de rijkdom aan visuele vondsten en geknutselde trucages, veel
meer nog dan in zijn eerdere magnum opus
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2003). Te overweldigend uiteindelijk
, met meer stop-motion dan een mens eigenlijk kan verdragen. Vermoeiend is het
vooral. Na de voor Gondry's doen zeer beheerste adaptatie van superheldenparodie
The Green Hornet (2011) moet L'écume des jours als een grenzeloze speeltuin
zonder regels hebben gevoeld, maar al die vrijheid is duidelijk te veel van het
goede geweest.
Onder de dikke laag van kolderieke creaties – een
ongewillige paling die uit de kraan kruipt, een volwassen man in muizenpak die
te pas en te onpas opduikt – verschuilt zich ergens Vians liefdestragedie over
de gefortuneerde uitvinder Colin (
Romain Duris). In zijn Parijse appartement spendeert die zijn dagen in een
overvloed aan vrije tijd en gastronomische luxe, samen met zijn advocaat c.q.
chef-kok Nicolas (Intouchables'
Omar Sy). Maar hij wil meer. Hij eist verliefd te worden, en zo geschiedt.
Op een feestje ontmoet hij de charmante Chloé (
Audrey Tautou), de bruiloft volgt niet veel later en Colins persoonlijke
paradijs lijkt voltooid. Tot een waterlelie zich in Chloés longen nestelt, als
een tumor, en het paradijs net zo snel weer afbrokkelt als het gestalte kreeg.
De in zoete tinten en zonnestralen verpakte vrolijkheid uit het begin is niet
meer. Letterlijk verdwijnt de kleur uit zijn leven, tot enkel zwart en grijs
overblijven. Beste vriend Chick (
Gad Elmaleh) is niet de steun en toeverlaat die hij zou moeten zijn,
worstelend met zijn obsessie voor filosoof Jean-Sol Partre ('De mens als
sandwich'), en Nicolas wordt noodgedwongen weggestuurd als Chloés dure medicatie
Colins tot voor kort oneindige rijkdom doet vervliegen. Wat overblijft is een
man die vecht om zijn vrouw in leven te houden, maar op de belangrijkste
momenten vergeet haar lief te hebben.
Op zijn meest wrange momenten
komt de pracht van Vians roman – nummer tien in Le Mondes verkiezing van 'beste
boeken van de 20ste eeuw' – het dichtst aan de oppervlakte. Maar omdat je als
kijker al zo afgestompt bent door alle uit wol en papier-maché gefabriceerde
fratsen van het eerste uur, is ook dan van enige ontroering nooit echt sprake.
Alsof het geschapen is om ooit door Michel Gondry te worden verfilmd, zo leest het wonderlijke universum van Boris Vians magisch-realistische roman L'écume des jours uit 1947, met zijn rondkrioelende deurbellen, mensen met vogelkoppen en pianocktails – instrumenten die bij elke noot een nieuwe smaak aan je cocktail toevoegen.