Een man en een vrouw ontmoeten elkaar in een hotelbar en belanden samen in
bed. Na de seks zal ze hem nooit meer bellen, zegt ze. In de volgende scène komt
ze een andere hotelkamer binnenlopen. Hij is er al. En weer belanden ze in bed
. Hoeveel tijd tussen hun ontmoetingen zit wordt nooit duidelijk, maar hierna
volgen nog 26 andere hotelkamers. De seks blijft, maar hun ontmoetingen krijgen
steeds meer het karakter van een liefdesrelatie.
Hij praat, zij is
lange tijd terughoudend. Hij is een schrijver uit New York die succes heeft met
zijn debuutroman, zij een succesvolle accountant bij een groot bedrijf. Zij is
getrouwd, hij niet. Hij heeft de ene keer een relatie maar is bij een volgende
ontmoeting weer single. En hij wordt verliefd. Op haar.
Met alleen
de monotone interieurs van luchthavenhotels als decor komt het zwaartepunt bij
de acteurs te liggen, en die kunnen dit zinkende schip niet redden. Hun relatie
in 28 kamers wordt nergens meer dan een aardig ideetje. Je zou de film zo kunnen
verwarren met een slecht uitgewerkt afstudeerproject aan een filmacademie.
Samenhang tussen de scènes in de verschillende kamers ontbreekt, wat het hele
overspelfestijn nog kunstmatiger doet voelen.
Ook echt drama
ontbreekt, omdat achtergronden van de personages alleen worden verteld en niet
getoond, waardoor de kijker geen emotionele band met ze krijgt. Als we niet
weten wie de echtgenoot is die zij bedriegt, kan het niemand wat schelen dat ze
vreemdgaat. Het enige drama dat zich wel aandient, laat regisseur Matt Ross om
onbegrijpelijke redenen links liggen. Dat verschijnt wanneer de tweede roman die
het mannelijk personage publiceert, vernietigende kritieken krijgt. De
discussie die daarop volgt zet de boel eindelijk op scherp, maar in plaats van
het conflict uit te bouwen, laat Ross het doodbloeden.
En dan toch
maar weer een andere hotelkamer. En nog een. Kraak noch smaak heeft het allemaal
in de tweede helft. Aan de ruimtes hoeft dat niet te liggen; er zijn
fantastische films die zich in kamers afspelen, zoals Hitchcocks
Rope en Richard Linklaters
Tape. Misschien heeft Ross zich laten verblinden door de zouteloze
interieurs van de hotels waarin hij filmde.
Het had een spetterend erotisch drama kunnen zijn. Maar dit verhaal over een buitenechtelijke relatie die zich in de loop van een paar jaar afspeelt in die 28 kamers uit de titel, valt in herhaling en laat dramatische kansen liggen. Terwijl je met zo’n rigoureuze opzet juist alle mogelijkheden moet gebruiken.