Met Frozen, zeer losjes gebaseerd op Hans Christian Andersens sprookje De
sneeuwkoningin, lijkt Disney wederom een succesnummer aan de rijke historie toe
te voegen. Een klassieke musical is het geworden, met bevallige prinsessen,
snode hertogen en opzwepende powerballads, vormgegeven in prachtige 3D-
computeranimaties en gegoten in toepasselijk widescreenformaat. En, voor het
eerst, deels geregisseerd door een vrouw: de onervaren Wreck-It Ralph-scenariste
Jennifer Lee.
In tegenstelling tot het oorspronkelijke sprookje
is de sneeuwkoningin in het Disney-universum geen slechterik, maar een
ongelukkig meisje van blauw bloed genaamd Elsa. Ze heeft de aangeboren gave om
alles wat ze maar wil in ijs te veranderen. Als ze op jonge leeftijd per ongeluk
haar zusje Anna verwondt, besluit ze zich voor ieders veiligheid op te sluiten
in het paleis van haar ouders.
Haar kroning – vader en moeder
verongelukten jaren eerder op zee – vereist een publieke verschijning, maar na
een woede-uitbarsting op het afsluitende bal verliest Elsa alle controle. Een
eeuwige winter is het gevolg, waarna ze naar haar zelfontworpen ijspaleis vlucht
. Het is aan Anna, een onhandige maar stoere en immer opgewekte prinses in de
beste Disney-traditie, om de zomer te doen terugkeren.
Het vervolg
valt door de kijker gemakkelijk in te vullen, met als onvermijdelijk eindpunt
een wijze les over hoe de liefde zelfs het meest bevroren hart kan doen
ontdooien. Maar heel erg is dat niet. Wat Frozen vooral voortreffelijk doet, is
het constant schipperen tussen slapstick en suikerzoet drama, waardoor er ook
voor de oudere – en misschien iets cynischere – kijker steeds genoeg te genieten
blijft. En met de introductie van een sullige sneeuwpop die droomt van een
tropisch eiland, wordt het zowaar nog echt leuk ook.
Toch is
Frozen geen nieuwe Disney-klassieker, daarvoor is het allemaal wel heel erg
braaf en ontbreken de scherpe kantjes. De dood van het koninklijke echtpaar
speelt, The Lion King en Bambi indachtig, bijvoorbeeld dramatisch geen enkele
rol.
Maar een stap voorwaarts is de film wel weer. En zolang
John Lasseter de touwtjes stevig in handen houdt, gaat dat nieuwe
meesterwerk er vast ooit komen.
Sinds de aanstelling van Pixars creatieve opperhoofd John Lasseter als baas van Disneys animatie-afdeling in 2006 – overigens hetzelfde bedrijf dat hem in 1983 ontsloeg nadat hij iets te enthousiast pleitte voor het gebruik van computeranimaties – is de studio aan een heuse wederopstanding bezig, getuige films als Rapunzel en Wreck-It Ralph.