Wheatley werkt voor het eerst met een scenario waar hij niet aan meeschreef.
De twee hoofdrolspelers,
Alice Lowe en Steve Oram, schreven het verhaal en waren daardoor al zo
vertrouwd met de personages dat ze samen een geweldig troosteloze chemie hebben
op het scherm.
Hondentherapeut Tina (Lowe) wil haar hardvochtige
moeder ontvluchten en besluit met haar roodbebaarde loservriendje Chris (Oram)
in een caravan op vakantie te gaan. De twee zonderlingen trekken door prachtig
in nevelen gehulde Britse landschappen en doen daarbij pareltjes aan als Crich
Tramway Village en het Keswick potloodmuseum.
De kneuterige trip van
de twee losers wordt echter ontsierd door mensen die zich asociaal gedragen in
het openbaar, een terugkerend thema van Wheatley, en het duurt niet lang voor
Tina en Chris een rits lijken achter zich laten. Eerst per ongeluk, later wat
minder per ongeluk. Terwijl ze heftige seks hebben in hun caravan en bekvechten
over details binnen de relatie worden hun acties jegens de buitenwereld
grotesker. Er ontstaat een eigen universum voor de twee, met bijbehorende logica
. Als je iemand doodt laat je ook diens ecologische voetafdruk verdwijnen, en
dus is moord goed voor het milieu!
De extreme uitspattingen brengen
ze met een kalmte en vanzelfsprekendheid die volslagen absurd is, en daardoor
perfect komisch werkt. Wheatley doet er een schepje bovenop door een scène
waarin Chris het hoofd van een man bewerkt met een steen, te vergezellen van een
rustgevende audiotour voor toeristen. Het misvormde hoopje gezicht dat
overblijft staart levenloos naar de twee verliefd kijkende tortelduifjes. Door
de knullige, maar ontroerende, romance aan de basis ga je vanzelf meeleven met
het koppel, hoe gruwelijk hun daden ook zijn.
Wheatley speelt in
Sightseers verder minder extreem met beeld en geluid in de montage dan voorheen
. De film is stilistisch wat gladder dan voorganger
Kill List, en voelt daardoor als geheel rustiger en meer mainstream, wat een
bizar contrast vormt met de inhoud. Wat overblijft is een onvergetelijke
roadmovie over een moorddadig duo zoals we dat nog niet kenden.
In zijn nieuwste film, een gitzwarte komedie vol excessief geweld, toont Ben Wheatley (Kill List) wederom dat hij een meester is van het onverwachte. Hij mengt genres en negeert conventies en brengt een ongepast avontuur dat even grappig als macaber is.