Een slecht concept voor een komedie is het nochtans niet: de eenvoudige
drugsdealer David (
Jason Sudeikis), die vooral aan huisvaders en soccer moms levert, wordt
beroofd van zijn gehele voorraad. Zijn sadistische leverancier (een veel te
extreme
Ed Elms) biedt hem een uitweg : vervoer een camper met ‘een klein beetje’
wiet erin van Mexico naar Amerika, en de schuld is hem vergeven. Als dekmantel
rekruteert David zijn strippende buurvrouw en twee buurtkinderen om zijn gezin
te spelen, want welke douanier verdenkt nu een blanke, vakantie vierende familie
?
Een 'doldwaze' roadmovie volgt, inclusief een corrupte agent die
orale seks als betaling eist, een kneuterig echtpaar dat David en zijn fictieve
vrouw tot een swingersavond verleidt, en een stel karikaturale, wraaklustige
Mexicaanse drugsbazen. Voorspelbaar en gemakzuchtig dus, ondanks de rits
scenaristen die door de jaren heen aan het originele script van
Steve Faber and
Bob Fisher (Wedding Crashers) hebben gesleuteld.
Het grootste
probleem van We're the Millers ligt echter bij de personages. David is vrijwel
karakterloos, en Saturday Night Live-komiek Sudeikis heeft niet het charisma om
een film in zijn eentje te dragen. Jennifer Aniston op haar beurt speelt de
braafste stripper uit de filmgeschiedenis.
We're the Millers is een
typisch wanproduct van het Amerikaanse studiosysteem, waarbij het originele idee
zo vaak door de molen van managers, marketeers en script doctors is gehaald dat
alle smaak en kleur verdwenen is.
Het is bovendien een film die
talloze vragen oproept, en daarom meer vermoeit dan vermaakt. Waarom praat David
bijvoorbeeld in gebrekkig Spaans als de Mexicanen hem niet blijken te verstaan
, maar spreken diezelfde Mexicanen later gewoon Engels met elkaar? En waarom
houden alle strippers hun kleren aan, maar worden we wel opgezadeld met een stel
frontaal in beeld gebrachte ontstoken testikels?
Een diepe zucht is
waarschijnlijk het enige juiste antwoord.
Meer dan zeven jaar na de eerste aankondiging, toen nog met Steve Buscemi in de hoofdrol en Peter Cattaneo (The Full Monty) als regisseur, verschijnt We're The Millers dan toch in de bioscoop. De talloze herschrijvingen en personeelswissels hebben de film duidelijk geen goed gedaan.