Veit (Rafael Gareisen) heet de vleesgeworden perfectie, die het burgerlijk
geluk van de familie Van End op de proef stelt. Hij mediteert, houdt van vogels
en verbetert de wereld, te beginnen bij hemzelf. Die zelfkennis, dat geluk: dat
willen de in routines gesmoorde moeder Etty (
Jacqueline Blom), vader Evert (
Ton Kas) en hun oudste zoon Erwin (Tomer Pawlicki) ook wel. Eva is op slag
verliefd. Alleen broer Manuel (Abe Dijkman) heeft van meet af aan een
stronthekel aan de aansteller.
De ontmaagding van Eva van End is
het speelfilmdebuut van Michiel ten Horn en scenariste Anne Barnhoorn, die
eerder samen de One Night Stand Alex in Amsterdam maakten. Daarin zwierf een
Limburgse vlaaienbakkerszoon door een sprookjesachtig Amsterdam. Ten Horn, die
afstudeerde als animator aan de HKU, vergroot de werkelijkheid graag uit in
droomsequenties of onwerkelijke werelden. Het
tragikomisch absurdisme van
zijn eerdere werk zet ook de toon in Eva van End. Archetypische personages,
gevangen in tableaus die aan stripverhalen refereren, belanden daarin in absurde
situaties die met deadpan humor worden gebracht. Moeder koopt een
rozenkwartsfontein en laat haar chakra's loswerken, vader collecteert voor een
Afrikaans jongetje onder zijn collega's van de frikadellenfabriek, en bakvis Eva
verandert in een vamp. Naarmate de opgekropte verlangens onvervuld blijven,
wordt de situatie grimmiger, tot een keerpunt is bereikt.
Eva van
End speelt onder andere leentjebuur bij
Donnie Darko (2001) – waarin
Patrick Swayze als geestelijk leidsman de akelig ideale schoonzoon uithing
–, maar vooral bij Sundance-winnaar
Welcome to the Dollhouse (1995) van
Todd Solondz . Dat leverde de film een plekje op in de selectie van het
festival van Toronto en Rotterdam. Eva lijkt als twee druppels water op Solondz
' Dawn Wiener, die verliefd werd op de onbereikbare ouderejaars in het bandje
van haar broer.
Maar waar Dawn met een naïef
rechtvaardigheidsgevoel terugvocht tegen de demonen die haar tienerleventje tot
een hel maakten, staat Eva – die maar één gezichtsuitdrukking kent – veelal
verstijfd aan de kant. De situaties en dialogen zijn te weinig origineel, het
camerawerk te statisch, de timing net te traag, waardoor de boel te vaak
doodslaat. Het maakt de film tot een construct; een stijloefening die niet
helemaal is gelukt. Voor de makers ongetwijfeld een goede leerschool, maar niet
een film die de bioscoop in had gehoeven.
De mollige, brildragende Eva (Vivian Dierickx) krijgt voor twee weken een in het wit gestoken blonde god mee naar huis in het kader van een schooluitwisseling met Duitsland.