Niet erg veel dus. 'Hitch' stond bekend als een enigma, een man met een
zorgvuldig gecultiveerd imago (stiff upper lip, macaber gevoel voor humor), die
leefde voor zijn werk. Daar verandert deze biopic weinig aan. Uitgangspunt is (
wijselijk) niet zijn hele carrière, maar de periode waarin zijn beroemdste film
Psycho werd gedraaid, zoals beschreven in het boek Alfred Hitchcock and the
making of Psycho van Stephen Rebello.
Een boek dat op de kaft
veelbelovend wordt aangeprezen door Psycho-ster
Anthony Perkins: 'Required reading not only for Psycho-files, but for anyone
interested in the backstage world of movie-creation.'
Biedt
Hitchcock die onthullende blik op een Hollywoodset anno 1959? Nou, een beetje.
Maar de makers zoomen vooral in op het huwelijk van Hitch en Alma, dat tijdens
het maken van Psycho danig op de proef werd gesteld. Omdat producent Paramount
terugdeinsde voor het gitzwarte karakter van de slasherfilm en alleen de
distributie wilde verzorgen, moesten de Hitchcockjes de opnames zelf financieren
met een extra hypotheek. Daarnaast is Alfreds gewicht en geloer naar blondines
een zorgenbron voor Alma, terwijl hij op zijn beurt haar verdenkt van een
affaire met een bevriende scenarist.
De nadruk op relatieperikelen
lijkt een beetje een noodgreep. De makers van Hitchcock kregen namelijk geen
toestemming om beelden van Psycho te gebruiken of zelfs na te bootsen. Het
fameuze Bates Motel dat nog altijd op het terrein van de Universal Studios staat
, mocht ook niet worden gefilmd.
Wat resteert is een luchtig
voortkabbelend Hollywoodportretje dat net boven de middelmaat wordt uitgetild
door de aangename cast. In de hoofdrol levert
Anthony Hopkins, geholpen door een overtuigende neponderkin, een amusante
imitatie. Maar
Helen Mirren steelt de show als zijn taaie echtgenote, en er zijn tal van
prima bijrollen (onder anderen
Scarlett Johansson als Janet Leigh,
Toni Collette als Hitchcocks assistente Peggy Robertson en James D'Arcy als
Anthony Perkins).
Hitchcock bracht het liefst zo veel mogelijk tijd
door op filmsets. Daar gebeurde kennelijk veel spannendere dingen dan bij hem
thuis. Hadden de filmmakers zich dat nu ook maar gerealiseerd.
Alfred Hitchcock hield van lekker eten, drank en blondines, had voyeuristische trekjes en werkte intensief samen met zijn vrouw, de scenariste Alma Reville. Dat is ongeveer wat we over de beroemde Britse regisseur te weten komen in de biografische film Hitchcock.