Naadloos in dat rijtje past Tabu: het verhaal van een onmogelijke liefde, dat
zich afspeelt aan de vooravond van de Portugese koloniale oorlog. Dat geldt
tenminste voor het tweede deel van de film, dat als titel 'Paradijs' draagt. Het
eerste deel, dat zich in het eigentijdse Lissabon afspeelt, heet 'Het verloren
paradijs'.
Daarin maken we kennis met de katholieke oude vrijster
Pilar (
Teresa Madruga), haar bejaarde chique buurvrouw Aurora (
Laura Soveral) en dier inwonende stoïcijnse postkoloniale huishoudster Santa
(
Isabel Muñoz Cardoso). De heilige drie-eenheid? Geloof, hoop en liefde? Het
zou zomaar kunnen. De verwarde Aurora heeft na een droom, waarvan ze de
voorspellende kracht wil testen, al haar geld vergokt. Als laatste wens vraagt
ze Pilar een man voor haar op te sporen. Hij blijkt Aurora's grote doch
onmogelijke liefde Ventura.
In een halve film durende flashback
zien we vervolgens hoe de jonge Aurora (
Ana Moreira) haar Ventura (Carloto Cotta) ontmoette in 'het Paradijs' – het
koloniale Mozambique – begin jaren zestig. Hoewel ze al langere tijd buren zijn
, zien ze elkaar pas als hij haar een jonge krokodil terugbezorgt: het decadente
, weggelopen cadeautje van haar man.
Via de voice-over laat
voormalig filmcriticus en -theoreticus Miguel Gomes, die de film schreef en
regisseerde, Ventura zijn verhaal vertellen. De jonge Aurora en Ventura bewegen
ondertussen hun monden zonder geluid voort te brengen, terwijl de vogels in
hetzelfde shot wel kwetteren en de wind door de bomen ruist. Hun ontbrekende
stemmen wijzen vooruit naar de aanstaande verjaging uit 'hun' paradijs, maar
brengen ook een ode aan de zwijgende film waarnaar Gomes zijn geheel in zwart-
wit gedraaide film vernoemde.
Dat is namelijk het klassieke
Tabu uit 1931, de laatste film van
F.W. Murnau (Nosferatu, eine Symphonie des Grauens), een van de grote namen
van de zwijgende film. Die film ging ook over een onmogelijke liefde en een
verloren Paradijs – een eiland in de Zuid-Pacific – dat de geliefden moeten
ontvluchten.
Gomes' Tabu is een rijke, allegorische film over het
moderne Portugal en zijn koloniale verleden; over gebroken harten en een
melancholische krokodil. Een film die bol staat van de ideeën, verwijzingen en
symbolen, verteld in een eigenzinnige filmtaal waarin ook nog ruimte is voor
gortdroge grapjes. In Berlijn kreeg Gomes er de Alfred Bauer-prijs voor, plus de
prijs van de internationale filmkritiek.
Problematisch is wel de
stortvloed aan woorden (en ondertitels!) waaronder Gomes zijn kijkers bedelft.
Die krijgen zo onvoldoende de kans het hoofd uit te schakelen. En dat terwijl
hij nou juist een pleidooi houdt voor de kracht van het hart.
De eerste helft van filmjaar 2013 was voor de verloren paradijzen waarin de gecultiveerde illusies van de Adams en Eva's van de Westerse beschaving op de proef werden gesteld. De Paradies-trilogie van Seidl, Post Tenebras Lux van Reygadas, Reality van Garrone, The Master, Two Mothers, The Great Gatsby en zo nog wel een paar.