Een beurshandelaar vermoordt zijn vrouw, slaat op de vlucht met zijn twee
dochtertjes en belandt in een huisje in het woud. Als hij besluit ook de twee
meisjes te willen ombrengen wordt er ingegrepen door een mysterieus wezen. Vijf
jaar later worden Victoria (Megan Charpentier) en Lilly (Isabelle Nelisse),
inmiddels acht en zes jaar oud, teruggevonden in de bossen. Verwilderd en vol
wantrouwen richting mensen bewegen ze zich krabachtig voort terwijl ze dierlijke
geluiden rochelen. Het contrast van hun jeugdige onschuld en het unheimische
aura dat om ze heen hangt raakt doeltreffend een ijzingwekkende snaar.
De zusjes worden bij hun oom Lucas (Game of Thrones-ster
Nikolaj Coster-Waldau) en zijn vriendin Annabel (
Jessica Chastain) in huis geplaatst. Terwijl ze langzaam wennen aan de
beschaving blijkt het wezen, dat de meisjes liefkozend Mama noemen, ook in het
huis rond te waren. In de schaduwen, in hoekjes en scheuren, houdt deze ‘
beschermengel de kindjes nauwlettend in de gaten. De twee volwassenen hebben
intussen niets door. Het ene moment druipt daarbij de suspens in dikke,
atmosferische klodders van het scherm, het andere moment schreeuwt vooral het
volume dat iets eng moet zijn.
De strijd die zich ontwikkelt tussen
het wezen en Annabel, de naast de Oscar grijpende Chastain (
Zero Dark Thirty) in een onovertuigende rol als rockchick die eigenijk niets
van de kindjes moet hebben, is er een van instincten. De moederlijke intuïtie
die zich uit in twee verschillende krachten – bescherming en verstikking – is
een interessant gegeven, maar regisseur Muschietti doet er uiteindelijk te
weinig mee. De ontwikkeling van Annabel hapert en geeft lange tijd te weinig
tegenwicht aan de kwaadaardigheid die in het huis heerst.
Hoe
verder de film vordert, hoe meer er een horrorfilm uit de b-regionen doorheen
begint te schemeren. Scènes worden eindeloos herhaald (hoe vaak kan een
personage nét niet Mama ontdekken in een kast?), de schrikeffecten worden
obligaat, de plot langdradig en de climax is even onzinnig als saai.
De sprookjesachtige horror van debuterend regisseur Andres Muschietti begint veelbelovend, met grandioze shots van besneeuwde panorama’s en objecten die ‘door de camera heen’ vliegen. Alles onheilspellend en dik aangezet, precies zoals je geneigd bent te verwachten bij de tagline ‘Guillermo del Toro presents’.