Nou, dat Japanse filmliefhebbers niet zo'n trek hadden in 47 Ronin, is goed
te begrijpen. Het verhaal is gebaseerd op een beroemde, op waarheid beruste
legende, die in Japan al diverse malen werd verfilmd (onder meer als
Genroku Chushingura in 1942 en
Chushingura in 1962). Hoewel de details steeds verschillen, staat in alle
versies een bende van 47 samoerai centraal, die wraak nemen nadat hun meester
wordt geëxecuteerd door een snode shogun.
Debuterend regisseur Carl
Rinsch en scenaristen
Chris Morgan (Fast Five) en
Hossein Amini (Drive) hebben zich wel heel veel vrijheden gepermitteerd in
hun versie van het verhaal. 47 Ronin heeft meer weg van een digitale
kermisattractie als
Clash of the Titans dan een klassieke samoeraifilm. Er spelen beroemde
Japanse acteurs mee, maar die spreken allemaal Engels (al dan niet
nagesynchroniseerd), en de hoofdrol is gewoon weggelegd voor een blanke
Hollywoodster. Deze Kai (
Keanu Reeves) is een door de makers verzonnen vondeling die opgroeit als
halfbroer van bendeleider Oishi (
Hiroyuki Sanada).
Opvallendst is echter de toevoeging van
allerlei fantasy-elementen (monsters, heksen) en grootse CGI-decors die Japan
veranderen in een Oosters Midden-Aarde. Zolang de sets kleinschalig blijven is
alles visueel wel in orde, maar de spektakelscènes zijn opzichtig gemodelleerd
naar de Lord of the Rings- en Pirates of the Caribbean-films. Een lachwekkende
blockbusterhutspot is het resultaat, vol ongeïnspireerde computereffecten en
fletse 3D.
De Japanse acteurs doen hun best, maar moeten zulke
potsierlijke teksten uitspreken dat de beste Shakespeare-cast er weinig méér van
had kunnen bakken. En Keanu Reeves – tja, mits slim gecast kan die leuk uit de
hoek komen (bijvoorbeeld als spirituele orthodontist in
Thumbsucker), maar hier is hij weer gewoon die houterige surfer. Hij roept
nog net geen 'Sayonara dudes!', maar je zíet het hem denken.
De
eerste helft van de film is slepend en weinig boeiend, de tweede helft heeft
meer actie en is daarmee iets onderhoudender. Bloederig wordt het nooit; de
makers lijken vooral jongens van een jaar of twaalf te willen bedienen. Die
kunnen er misschien nog wel iets mee ook, al zou je ze beter popcornvermaak
gunnen.
De Amerikaanse actiefilm 47 Ronin werd eerst uitgebracht in Japan. Daar zou men het spektakel, vol Japanse mythologie en martial arts, wel moeten kunnen waarderen. Maar dat viel tegen. De film opende weliswaar niet dramatisch – op de derde plek, na twee nationale producties – maar in de media werd meteen gesproken van een flop.