Toch is de film prachtig. Dat heeft te maken met een aantal geslaagde keuzes
van regisseursduo Scott McGehee en David Siegel. Zo is het verhaal, over kleuter
Maisie die de dupe wordt van de vechtscheiding van haar ouders, geheel verteld
vanuit het perspectief van het kind. Daardoor zit de kijker niet opgescheept met
allerlei juridische kwesties of ellenlange ruziescènes. Die vinden wel plaats,
maar steeds op de achtergrond. Of zelfs helemaal buiten Maisies aanwezigheid,
waardoor het aankomt op suggestie.
Het kinderperspectief – versterkt
met tedere muziek en lage camerastandpunten – werkt ook goed omdat het de film
automatisch een licht sprookjesachtige sfeer geeft. Het gedoe rond haar ouders
heeft een vervreemdend effect op Maisie, en dus hoeft de kijker ook niet alles
te snappen. Dat de volwassen personages iets archetypisch hebben, dat sommige
plotelementen larger than life zijn – het stoort niet.
En dan is er
nog de keuze voor de acteurs. Maisies ouders – een labiele rockster, gespeeld
door
Julianne Moore, en een narcistische kunsthandelaar, gespeeld door
Steve Coogan – zijn 'parents from hell', maar worden zo menselijk neergezet
dat je ze nog wel iets kunt vergeven. Hun nieuwe geliefden, warm gespeeld door
Alexander Skarsgård en Joanna Vanderham, zijn de ouders die je Maisie
eigenlijk gunt.
Ster van de film is echter hoofdrolspeelstertje
Onata Aprile, die zes jaar oud was tijdens de opnames. Aprile is zeldzaam
naturel, weet van alles te suggereren zonder het te benoemen of vet uit te
spelen.
Voor de duidelijkheid: dat alles om een schattig kleutertje
draait, maakt What Maisie Knew nog geen jeugd- of feelgoodfilm. Maisie – symbool
voor talloze generatiegenootjes – lijkt zich aardig door haar onzekere
omstandigheden heen te slaan, maar dat maakt die omstandigheden niet minder
schrijnend. Het voorzichtig hoopvolle slot maakt natuurlijk gewoon deel uit van
de sprookjeswerkelijkheid.
Het had op allerlei manieren mis kunnen gaan met scheidingsdrama What Maisie Knew. Het hedendaagse verhaal is gebaseerd op een meer dan honderd jaar oude roman (van Henry James), de plot heeft alle elementen van een tranentrekker, en is ook nog eens aan de onrealistische kant.