Kristin Scott Thomas is een overspelige theaterregisseur, haar man kan nog
steeds niet tegen zijn vader op, en zijn vrienden zoeken toevlucht bij het
schaakbord in het café.
Ondanks zijn ervaring als scenarioschrijver
bij
André Téchiné, die de kunst van het losjes aan elkaar breien van
plotlijntjes de afgelopen jaren perfectioneerde met
Les témoins en
Impardonnables, lukt het Pascal Bonitzer hier niet om Cherchez Hortense zo'n
zelfde gevoel van samenhang te geven.
Waarheen, waarvoor, vraag je
je soms af, al is het ontbreken van richtingsgevoel nauwelijks een bezwaar.
Want acteurs Scott Thomas, als licht neurotische theaterregisseur die haar
kleren niet aan kan houden, en
Jean-Pierre Bacri, als haar echtgenoot die altijd achter de feiten aanloopt
, missen zelf ook regie in hun leven. Het is hun puberende zoon die eigenlijk
het geweten in huis is. Wat dat betreft past de vorm goed bij de inhoud van dit
lichtzinnige Franse drama, waarvan de camera dan weer Iva (Scott Thomas) volgt
en dan weer met Damien (Bacri) meeloopt.
Tussen alle
huwelijksperikelen door probeert Damien van zijn bejaarde vader – die na een
huwelijk van een paar decennia net uit de kast is gekomen – juridische hulp te
krijgen bij de toelating van een Kroatische vluchtelinge, maar de oude
topambtenaar heeft in het sushirestaurant meer aandacht voor de jonge Japanse
ober dan voor zijn zoon. In die sfeer van kleine teleurstellingen en een
chronisch gebrek aan doortastendheid probeert een van Damiens schaakvrienden er
een einde aan te maken, maar dat lukt natuurlijk niet.
Cherchez
Hortense lijkt dankzij de personages die in steeds wisselende decors opdraven en
met een punchline weer van het toneel verdwijnen op een theater van de lach,
maar dan zonder de klucht en het dijenkletsen en mét die prachtige krakende
appartementen waar ze in Parijs patent op hebben. Bonitzer gebruikt niet plot
maar sfeer om een generatie vijftigers te schetsen die doelloos maar frivool en
op routine door het leven fietst. Liefhebbers van de strapatsen van de Franse
culturele elite zullen zich prima vermaken.
Ongedwongen en op het rommelige af, maar met een flair die alleen Franse films lijken te hebben, laat Cherchez Hortense een groep volwassenen zien waarvan niemand z'n emotionele leven op orde heeft.