De nu 34-jarige Polley begon haar carrière al op jonge leeftijd, met een
hoofdrol in de succesvolle familieserie Road to Avonlea. Later speelde ze rollen
in indiefilms als
Go,
The Claim en
My Life Without Me, en op 26-jarige leeftijd was daar opeens haar verrassend
volwassen regiedebuut: de Alice Munro-verfilming
Away from Her. Vorig jaar volgde het geslaagde relatiedrama
Take This Waltz.
Dat ze nu met zo'n persoonlijke productie komt
, is begrijpelijk wanneer je de film hebt gezien. Over de inhoud kan vooraf
beter zo min mogelijk worden losgelaten. Polley zoomt in op haar familie – haar
vader, vier broers en zussen, ooms, tantes, familievrienden, en vooral haar
inmiddels overleden moeder. Er komen familiegeheimen aan het licht, waar
iedereen weer anders op reageert.
Op zeker moment merkt Polley – die
haar familieleden stuk voor stuk persoonlijk interviewt – tegen een zus op: '
Waarom doe ik ons dit eigenlijk aan? Het is zo gênant!' Dat lijkt geen
huichelarij. Dat de film veel meer is dan een potje navelstaren van de maakster
, wordt de kijker naar het einde van dit opmerkelijke verhaal toe steeds
duidelijker.
Hierin schuilt de kracht van de film: de oprechtheid
van de betrokkenen, de zelfreflectie, de liefde die de familieleden duidelijk
voor elkaar voelen. Ontroerende scènes levert dat op.
Helaas heeft
Polley het nodig geacht haar project in een experimentele vorm te gieten. Vanuit
ongemak vermoedelijk; in de media stelt ze zich gewoonlijk juist heel privé op
. En dus moest de film méér worden dan alleen haar familiegeschiedenis. Stories
We Tell is een soort metadocumentaire geworden over de vraag: in hoeverre komen
herinneringen overeen met de werkelijkheid? Of: hoe beleven verschillende leden
van een familie gezamenlijke gebeurtenissen?
Boeiende vragen, waar
in de film zinnige dingen over worden gezegd. Maar het verhaal heeft zoiets niet
nodig. De constructie die Polley heeft bedacht leidt uiteindelijk af van het
drama en de authenticiteit van de personages.
Gelukkig kan de film
het, dankzij het bijzondere verhaal en de kleurrijke betrokkenen, wel hebben.
Sarah's ervaringen zijn tamelijk uniek, maar de familie Polley heeft iets heel
universeels. Wie in familieverband kijkt, kan emotionele nagesprekken verwachten
.
Stories We Tell is een autobiografische documentaire van de Canadese regisseuse en actrice Sarah Polley. Een egodocument – die term roept wellicht beelden op van narcistische filmacademie-afstudeerprojecten, maar wees gerust: Polleys verhaal is zonder meer boeiend genoeg om de vorm te rechtvaardigen.