De tweede spin in het verhaal is Abel Magwitch (een vervaarlijke
Ralph Fiennes), een ontsnapte misdadiger die zijn fortuin vond in Australië
. Beiden zijn belangrijke bijfiguren in het coming-of-age-verhaal van Pip –
gespeeld door J
eremy Irvine, de paardenjongen uit Spielbergs War Horse – en zijn 'love
interest' Estella – vertolkt door
Holliday Grainger, die eerder bijrolletjes had in Jane Eyre en Anna Karenina
.
Magwitch is de geheime weldoener van Pip, een smidsjongen die de
kans krijgt een bestaan als jongeheer in de stad op te bouwen. 'Ik heb je
gemaakt,' zegt Magwitch op een goede dag tegen Pip, zoals de kille Estella tegen
haar geestelijke moeder Miss Havisham zegt dat zij is geworden wat er van haar
is gemaakt. Die 'onthullingen' ziet zelfs de meest naïeve kijker echter al
mijlenver aankomen.
Zowel Pip als Estella zijn niet meer dan vliegen
in deze onder voorspelbare plotwendingen bezwijkende verfilming van Dickens'
rijke klassieker, die zo zwaar inzet op het web van onderlinge relaties, dat er
geen ruimte overblijft voor diepgang of karakterontwikkeling. Hebzucht en
rijkdom, goed en kwaad blijven abstracte grootheden die de in romantische
verlangens zwelgende Pip nauwelijks affecteren.
Zo blijft Pip een
karakterloze bleekneus en Estella een onuitstaanbaar wicht in de regie van de
Brit Mike Newell, die eerder
Four Weddings and a Funeral en
Harry Potter and the Goblet of Fire op zijn conto schreef. Het camerawerk is
klassiek en dienstbaar, op het saaie af.
Great Expectations had –
in navolging van het geschreven meesterwerk – een scherpe zedenschets kunnen
zijn die ook vandaag de dag nog iets zinnigs zegt over hoe sociale status en
persoonlijk geluk zich tot elkaar verhouden. In deze vorm is het echter een
onevenwichtige film met aan de basis een oppervlakkige romantische soap, omgeven
door een bonte stoet burleske bijfiguren. Met Newell als de te licht bevonden
spin die zich geen raad wist met Dickens' verfijnde web. Dat blijkt alleen al
uit de onbarmhartige, in slapstick uitmondende sterfscène van Miss Havisham, die
als een Duracell-konijntje in haar laatste woorden blijft hangen, verstoken van
elke tragiek.
Hoe oogt een bruid die decennia geleden door haar aanstaande in de steek werd gelaten voor het altaar? Als een wandelend spinnenweb: half blind, geen daglicht meer verdragend, verstervend in haar groezelige bruidsjurk: spin en web tegelijk. Ziedaar de excentrieke Miss Havisham (een getypecaste Helena Bonham Carter), die het zwarte hart vormt van deze verfilming van Charles Dickens' klassieke roman Great Expectations.