Het weer slaat om als hij bezoek krijgt van collega Gauthier (
Lambert Wilson), die beroemd is geworden als hersenchirurg in een Franse
variant van Medisch Centrum West. Hij biedt Serge een rol aan in zijn ambitieuze
theaterregiedebuut ‘De Misantroop’ van Molière. Een verlokkelijk, egostrelend
aanbod waarvoor de eminente Serge bedenktijd vraagt.
Ondertussen
beginnen ze vast met repeteren. Bij toerbeurt spelen Serge en Gauthier de
hoofdrol van Alceste, de mensenhater, die ze beiden ambiëren. De troostrol is
die van diens allemansvriend Philinte: kop of munt.
Regisseur/
scenarist Philippe Le Guay (L’année Juliette, Les femmes du 6ème etage) bedacht
en schreef het verhaal samen met hoofdrolspeler
Luchini. Ze knoopten de theaterklassieker en de eigentijdse setting losjes
aan elkaar tot een luchtig blijspel over vriendschap, ijdelheid, schijn en
werkelijkheid. Typische grootheden uit Molières 17de-eeuwse kritiek op de
hypocriete adel die ze handig op het acteurswereldje plakten.
Alceste à bicyclette moet het hebben van het duel tussen de twee bevriende
acteurs, die bevlogen discussies voeren over historie, essentie en interpretatie
van hun rollen. Ondertussen gist de kijker naar de intenties van de twee: is
Gauthier begaan met Serge, of wil hij hem terug op de planken voor eigen gewin?
Wil Serge wel een comeback, of houdt hij Gauthier aan het lijntje?
Het hartelijke weerzien loopt uit op een onvervalste machtsstrijd. Een spannend
gegeven bij twee mannen wiens beroep liegen en bedriegen is. Met als motor
Moliere’s vraagstuk of het beter is vriendelijk te blijven zoals Philinte of
elkaar de keiharde waarheid te zeggen als Alceste? Zo worden de verhoudingen
tussen hoge en lage cultuur ook nog even op scherp gezet.
Bliksemafleiders zijn er in de vorm van een botte Italiaanse schone die opeens
de vriendelijkheid zelve blijkt, een piepjong porno-blondje dat acteeradviezen
vraagt, een nogal flauw lijntje over een sterilisatie en enkele
slapsticksituaties die beter in een Louis de Funès-film hadden gepast. Maar dat
Alceste à bicyclette flierefluitend wat loze zijstraten in fietst is de
lichtvoetige film te vergeven. Ook vanwege het mooie slotakkoord. Dat toont aan
dat voor het overtuigend liegen voor welke rol dan ook een kritische massa aan
waarheid nodig is.
De oude kluizenaar Serge (Fabrice Luchini) was ooit een groot acteur. Maar bedrogen door zijn filmvrienden, leeft hij nu teruggetrokken in een krakkemikkig huis op het doorgaans zonnige Île de Ré.