De streekromannenwereld van Sparks werd eerder tot leven gewekt in onder
andere
Message in a Bottle (1999) met
Kevin Costner en
Robin Wright,
The Notebook (2004) met
Ryan Gosling,
Nights in Rodanthe (2008) met
Richard Gere en het eveneens door Lasse Hallström geregisseerde
Dear John (2010) met hunk
Channing Tatum en Mamma-Mia!-bruidje
Amanda Seyfried.
Net als in het honingzoete Dear John is de
inbreng van Hallström (What's Eating Gilbert Grape, Chocolat) in Safe Haven
verwaarloosbaar; dit is een echte Sparks – die voor het eerst ook als producent
bij de verfilming van zijn werk betrokken was.
Wat deze Sparks van
zijn voorgangers onderscheidt is dat er naast de romantische plot een
thrillerlijn is ingebouwd. De kloof in sfeer van die beide sporen dwingt de film
in een ongemakkelijke spagaat, met zonnige singer-songwritersgitaren naast
dreigende, donkere tonen. Komt bij dat Sparks zichzelf ook nog een
bovennatuurlijke vrijheid heeft gegund die wat al te liederlijk uitpakt, maar
voor ervaren plotpuzzelaars geen verrassing oplevert.
Het verhaal
ten slotte. Warme, wat angstige vrouw op de vlucht (
Julianne Hough uit de remake van
Footloose) treft eerlijke, hardwerkende jonge weduwnaar (Transformers-
commandant
Josh Duhamel) met twee kids in houten buurtwinkeltje aan het water.
Aanvankelijk houdt Katie de boot af, maar dan komt er toch een kanotochtje
waarbij ze verregenen en de vlam overslaat. Tot de uit de stad gevluchte Katie
door haar verleden – in de persoon van een enge, allengs heftiger zwetende
politieagent – wordt ingehaald.
Zowel inhoudelijk als visueel is
Safe Haven één groot charmecliché. Met teksten als 'niemand is onschuldig' en '
het geweldige is: het leven biedt volop tweede kansen'. Bijfiguren dienen maar
één doel, zoals opa Roger er is voor overbodige grapjes over de ontluikende
liefde. Blij fietst Katie door een laantje waar de zonnestralen als klatergoud
door de bladeren priemen als betrof het een verrijkte margarinereclame. Sparks
zelf verwoordt het zo: 'Ik creëer gewoon het personage dat je moeder je zei te
zijn. Wees eerlijk, werk hard, kijk niet op anderen neer, vrouwen en kinderen
eerst.' Bloedeloze deugdzaamheid is het resultaat.
Warme, onafhankelijke vrouwen en eerlijke handwerkmannen in houten huizen met veranda's, die elkaar vinden tijdens een boottochtje of bij een kampvuurtje. In de wereld van de populaire all-American schrijver Nicholas Sparks is geen probleem zo groot of het kan worden overwonnen. Al dan niet met hulp van familieleden. Geloof, hoop en vooral heel veel liefde garanderen na de nodige tweede kansen een goede afloop. Een formule die zo lucratief blijkt dat Sparks met Safe Haven al aan zijn achtste boekverfilming toe is.