Volgens de een het cynische, want infantiele einde van de ‘summer blockbuster
’, waarin alleen nog explosies en wapperende Amerikaanse vlaggen tellen, volgens
de ander wijst Bay met zijn vierde symfonie van rondvliegende auto-onderdelen
de weg naar de toekomst van Hollywood, dat steeds meer moet concurreren met
thuiskijkers en videogames. Want voor deze beeldlawine is alleen het grootste
scherm goed genoeg. De plot doet er niet toe, gewoon brein uitschakelen en op
automatische piloot kijken.
En Bay weet het. Hij speelt ermee.
Agressief, op amfetamines gestookt entertainment waarin per film minstens één
Amerikaanse stad in de as wordt gelegd of een wereld dreigt te worden vernietigd
, is al jaren zijn specialiteit. Maar Bay doet meer, hij heeft het zielloze tot
stijl verheven. Alles op het scherm is leeg, is niks meer dan buitenkant, een
object. Elke pose van een acteur – Wahlberg bij zonsondergang op de veranda
onder een wapperende vlag, de veelvuldig gefilmde lange benen van zijn dochter
onder haar hooguitgesneden jeansshort – en elk beeld van een stad (eerst Chicago
, later Hong Kong, vanwege de Chinese investeerders van de film), is buitenkant
, is niks anders dan sensorische stimulatie. Mannen hebben spieren, vrouwen
hebben blond haar en lange benen. En de zon, nou ja, die gaat onder. Elk beeld
een ansichtkaart.
Eigenlijk maakt Bay zich hiermee immuun voor
kritiek, want hij gebruikt het cliché als wapen. Hij laat bijvoorbeeld Wahlberg
als vader een opmerking maken over die hooguitgesneden broek van z’n dochter – ‘
die lijkt elke dag korter te worden, moet dat nou?’ – maar toont ondertussen wel
steeds die benen. Zo is de hele film: Bay laat zien dat hij zich bewust is van
de clichés, maar gebruikt ze wel als de bouwstenen van zijn film.
Is
dat erg? Neuh, al hoop je dat de jongste generatie kijkers soms ook iets anders
te zien krijgt. Als je je niet ergert aan het flinterdunne verhaal – een
megacorporatie werkt samen met een premiejagerrobot om de Autobots te
vernietigen, terwijl Mark Wahlberg & dochter de Autobots bijstaan – of het
ontbreken van ook maar de kleinste reële emotie, dan kun je Bay zeker bewonderen
om zijn gevoel voor snelheid en beweging. Want dit plompe metalen ballet staat
geen seconde stil, en dat is best knap voor die 165 minuten.
Dit zielloze maar vermakelijke spektakelbombardement van Michael Bay is het 165 minuten durende vierde deel in de Transformer-reeks, over de strijd tussen de Decepticon-robots en de Autobots. Deze keer niet met Shia LaBeouf maar met Mark Wahlberg in de hoofdrol.