Op de poster van de Mexicaanse film The Amazing Catfish staat een gele Volkswagen-kever met daaromheen een handvol mensen. Wat in sfeer nogal doet denken aan die andere gele Volkswagen (een busje, weliswaar) uit Little Miss Sunshine, de arthouse-hit van een jaar of wat geleden.

Toeval, zo bezwoer Claudia Sainte-Luce, de maakster van The Amazing Catfish, afgelopen januari op het filmfestival van Rotterdam. De film was deels op de werkelijkheid gebaseerd, en die mensen reden nu eenmaal in een gele kever.

Ook al is de overeenkomst toeval, hij is ook treffend, want net als Little Miss Sunshine is The Amazing Catfish een komisch drama over een disfunctioneel gezin vol lieve mensen. Schrijnend en grappig tegelijk.

De film begint schrijnend. De eerste tien minuten wordt er nauwelijks gesproken . We zijn getuige van het lege en treurige bestaan van de eenzame Claudia (dat zij dezelfde voornaam heeft als de regisseur is géén toeval), een twintiger die geen vrienden of familie heeft en werkt in een groot warenhuis.

Na een acute blindedarmontsteking komt Claudia in het ziekenhuis in contact met alleenstaande moeder Martha en haar vier kinderen. Als beiden uit het ziekenhuis ontslagen worden, krijgt Claudia een lift van haar (in die gele kever!) en de uitnodiging een hapje mee te eten.

Binnen de kortste keren wordt Claudia opgenomen in het chaotische maar liefdevolle gezin van Martha. Die is namelijk ernstig ziek (de suggestie is aids, maar de ziekte krijgt geen naam in de film) en kan wel wat ondersteuning gebruiken.

Een dergelijk plot kan aanleiding zijn voor opbeurende levenslessen en gemakkelijke oplossingen, maar debuterend regisseur Claudia Sainte-Luce (1982) is zich bewust van de clichés en weet ze handig te vermijden.
   
Claudia is in zichzelf gekeerd, Martha geen heilige, en de jongste kinderen zijn ongeleide projectielen. Stuk voor stuk stekelige personages die je maar moeilijk in je hart sluit. Maar ze bedoelen het goed en weten dankzij de onvoorwaardelijke liefde die ze van elkaar krijgen – Claudia wordt in de film een 'aardbeving van liefde' beloofd – het hoofd boven water te houden. En ook dat lijkt toch wel weer een beetje op Little Miss Sunshine.