Joe (Charlotte Gainsbourg, eerder te zien in even veeleisende rollen in
Antichrist en Melancholia) vertelt, de film maakt een sprong terug in de tijd,
en we zien hoe ze al op jonge leeftijd rebelleert tegen de liefde. 'Forget about
love' luidt niet voor niets de tagline op de poster van Nymphomaniac. Liefde is
lust met jaloezie; seks is véél en véél beter, vindt de jonge, door seks
geobsedeerde vrouw, die het al snel met zoveel mannen doet dat ze ze niet meer
uit elkaar kan houden.
Seligman kijkt nauwelijks op van haar
verhalen. Hij stelt af en toe een vraag, schenkt thee in, en vat een en ander
adequaat samen: 'Dus je was met al die mannen en toch voelde je je eenzaam?!'
Hij etaleert zijn Bijbelkennis en vergoelijkt steevast haar zelfhaat. Met als
gevolg dat Joe in ieder hoofdstuk een beetje verder gaat om de uiterlijk
onbewogen Seligman te overtuigen van het feit dat haar obsessie voor seks en
lustgevoelens écht een vernietigende uitwerking hebben.
In die
zeer diverse hoofdstukken, die namen hebben als Delirium en The Silent Duck (
even googelen), toont Von Trier zijn ongebreidelde meesterschap: hij versnelt,
gebruikt split screen en citeert uit eigen werk; er verschijnen van betekenis
zwangere getallen in beeld, en er is een hoofdstuk in zwart-wit.
Er zit wat van Von Trier in de zonderlinge Seligman (gespeeld door de Zweed
Stellan Skarsgård, met wie hij al zes keer eerder samenwerkte) én in de sociale
outcast Joe, die er andere behoeften en normen en waarden op na houdt dan
gangbaar zijn in onze patriarchale samenleving. En daarvoor snoeihard wordt
gestraft.
Uma Thurman is even grotesk als huiveringwekkend als
verlaten echtgenote; Jamie Bell is geniaal gecast als SM-meester: een wolf in
schaapskleren. De mystieke ervaring die Joe op haar twaalfde beleefde is
prachtig-kitscherig in beeld gebracht; de scène met twee zwaar geschapen negers
– zoals Joe ze zelf weinig politiek correct noemt – die maar niet kunnen kiezen
wie haar in welk gat zal nemen, is hilarisch.
Er zijn scènes die
door menigeen als opwindend zullen worden ervaren, maar Nymphomaniac prikkelt
toch vooral het intellect; Von Trier lardeerde zijn film met schrandere, soms
bijzonder geestige verhandelingen over vliegvissen en de volgorde waarin mensen
hun nagels knippen, over bomen met een ziel, en harmonie en polyfonie in de fuga
's van Bach.
Vier uur duurt het eer Joe haar levensverhaal heeft
verteld, veel te lang voor een reguliere filmvoorstelling. Dus is de film door
de Deense producent ruw in twee delen gehakt; tijdens de aftiteling van het
eerste deel zijn al beelden te zien van het nóg explicietere tweede deel. Voor
dat tweede deel moet de nieuwsgierig geworden Nederlandse kijker een tweede
kaartje kopen – waar Nymphomaniac in het thuisland Denemarken als double bill te
zien is, met een kwartiertje pauze ertussen.
Als het aan Von
Trier had gelegen was Nymphomaniac overigens nog anderhalf uur langer geworden;
de vier uur durende versie die in de reguliere bioscopen te zien is, is met zijn
toestemming, maar zonder zijn medewerking ingekort en gecensureerd. Niet alleen
zijn er expliciet-pornografische scènes ingekort of verwijderd, ook is een
aantal lange scènes met zijwegen gesneuveld.
Ook nu bevat
Nymphomaniac, geproduceerd door Von Triers eigen productiehuis Zentropa, dat
eind jaren negentig al hardcore-pornofilms voor vrouwen maakte, bovengemiddeld
veel frontaal naakt en tal van expliciet in beeld gebrachte penetraties,
waarvoor de bovenlijven van Gainsbourg (Joe) en het debuterende Britse Elite-
model Stacy Martin (de jonge Joe) met de computer werden verbonden met de
onderlijven van copulerende porno-acteurs. Het is een aardige gimmick, die niet
kan verhullen waar het werkelijk om gaat.
Nymphomaniac is een
alomvattende studie naar wat als afwijkend gedrag wordt gezien; een prachtig
wandtapijt, dat mede door Gainsbourgs fraaie vertolking van de Jimi Hendrix-
klassieker 'Hey Joe' op de aftiteling tot het aller-, allerlaatste moment blijft
boeien.
Nadat de belezen, maar tikje wereldvreemde Seligman haar op Kerstavond voor dood op straat heeft gevonden, begint Joe hem in zijn Spartaanse woninkje beetje bij beetje haar levensverhaal te vertellen. Het is een aaneenschakeling van seksuele aberraties (of sociale taboes), die als een moderne versie van de verhalen van Duizend-en-een-nacht zijn opgedeeld in hoofdstukken.