Het provocerende Feuchtgebiete start veelbelovend, met een kleurrijk
geanimeerde titelsequentie. Die toont een jungle aan minuscuul leven op een
verdwaalde haar, op diezelfde toiletrand. Persoonlijke hygiëne wordt overschat,
betoogt de vrijgevochten Helen – een meisjesachtige vroeg-twintiger op een
skateboard – op de voice-over.
Zo maakt ze de kijker deelgenoot van
haar erotische experimenten, waarbij ze de grenzen van de fysieke goede smaak
voortdurend met armlengtes overschrijdt. Tot ze bij het scheren van haar anus-
streek een fatale slag aan een aambei toedient en in het ziekenhuis belandt.
Daar richt ze vervolgens haar pijlen op haar aantrekkelijke verpleger Robin (
Christoph Letkowski), die – aanvankelijk overrompeld – het meisje achter de
poeha begint te zien.
Feuchtgebiete is de tweede speelfilm van de
Duitse scenarist/regisseur David Wnendt, die daartoe de gelijknamige
schandaalroman bewerkte van presentatrice/actrice Charlotte Roche (Eden). Geen
kost voor tere zieltjes, al doseert Wnendt alle smerigheid zo geraffineerd dat
die niemand vroegtijdig de zaal uit zal jagen. Andere troef is de verleidelijke
, langbenige hoofdrolspeelster, die op blote voeten met haar skateboard door een
in warme tinten opgetrokken romcom-wereld zweeft.
Omdat je geen
film kunt bouwen op louter vunzigheid, daagt er gaandeweg een tweede plan door
de klodders lichaamsvocht. Die raakt aan Helens moeizame relatie tot haar
gescheiden ouders. Als droom, herinnering, fantasie en werkelijkheid door elkaar
heen beginnen te lopen, komt de waarheid langzaam bovendrijven. En dan blijkt
Helen helemaal niet zo’n vrijgevochten jongedame te zijn als ze beweert, maar
eerder een getroebleerde ziel die om aandacht vraagt. Jammer eigenlijk, want een
onconventionele leading lady zou nou juist zo verfrissend zijn geweest. Net als
de antistereotiepe songteksten op de geluidsband, van one-woman-rockband
Peaches: ‘Suckin’ on my titties like you wanted me…’
Ondanks de
slimme opzet is Feuchtgebiete eerder rolbevestigend dan taboedoorbrekend. Het is
immers geen gewone vrouw die zo vies doet, maar eentje waar een steekje los aan
zit. Lekker geruststellend. Als vunzige romcom is Feuchtgebiete vaak
vermakelijk stout, maar op het dramatische vlak wat te gekunsteld om aan het
hart te gaan. Keurig mainstream dus, en te weinig punk. Minder wortel, meer
gember had de film goed gedaan.
‘Komkommer: oké. Gember: kut. Wortel: bingo!’ Helen Memel (Carla Juri), die haar ‘poesje’ graag royaal over de vuile rand van een openbaar toilet haalt, onderwerpt haar ‘vochtige streken’ aan een groentetest.