Tja, je kunt er ook moeilijk omheen. Al in de openingsscène ademt bijna ieder
detail de geest van
Terrence Malick. Een jonge man en vrouw in een weiland, verstrengeld in een
omhelzing, belicht door een melancholieke namiddagzon. Beweeglijk camerawerk,
pastorale muziek. En dan blijken de twee ook nog eens outlaws, in het Texas van
de jaren zeventig, net als het stel in Malicks
Badlands.
Zo veel vertrouwde ingrediënten, het zal sommige
kijkers wellicht in de weg staan. Maar hopelijk niet te lang, want Ain't Them
Bodies Saints is wel degelijk een geïnspireerde, memorabele film. Het verhaal is
ondergeschikt aan de sfeer, die is opgebouwd uit poëtische beelden van het
Amerikaanse platteland, een loom tempo, contemplatieve dialogen en een
opzwepende americana-soundtrack.
Allerlei schijnbaar belangrijke
vragen blijven lang – of helemaal – onbeantwoord: wat voor misdaden hebben
hoofdpersonen Bob (
Casey Affleck) en Ruth (
Rooney Mara) precies gepleegd, en met welk motief? Welke relatie hebben de
twee met agent Patrick (
Ben Foster) en winkeleigenaar Skerritt (
Keith Carradine)? Hoe ontsnapt Bob op zeker moment uit de gevangenis?
Omdat er vooral wordt ingezoomd op verstilde momenten tussen de grote
gebeurtenissen door, word je als kijker gedwongen zelf ontbrekende details in te
vullen. Gelukkig helpen de prima acteurs daar een handje bij door allerlei
complexe gevoelens, herinneringen en motieven te suggereren. Vooral Affleck
maakt van Bob een intrigerend personage: onbetrouwbaar en onverantwoordelijk,
maar ergens toch ook goedbedoelend.
David Lowery wordt met bevriende
collega's als Destin Cretton (
Short Term 12), Joe Swanberg (Drinking Buddies) en Ryan Coogler (
Fruitvale Station) gerekend tot een veelbelovende nieuwe lichting
Amerikaanse indiefilmers. Ain't Them Bodies Saints is zijn officiële
speelfilmdebuut, maar op IMDb heeft de 32-jarige Texaan al zo'n 120 vermeldingen
staan – als regisseur, schrijver, producent, editor, cameraman, acteur en
animatiekunstenaar.
Energie genoeg dus. En talent ook. Die
nadrukkelijke verwijzingen naar zijn helden heeft Lowery helemaal niet nodig.
David Lowery, debuterend regisseur en scenarist van het westerndrama Ain't Them Bodies Saints, doet er zelf niet moeilijk over. In interviews bekent hij meteen dat zijn film sterk is beïnvloed door genreklassiekers als Badlands en Bonnie and Clyde.