Scarlett Johansson speelt titelheldin Lucy, een naïeve jonge vrouw die door
een meedogenloze Koreaanse gangster — Oldboy’s Choi Min-sik, in zijn eerste
buitenlandse rol — gedwongen wordt een synthetische drug in haar lichaam te
smokkelen. Als het blauwe goedje zich na een paar trappen in de maagstreek met
haar bloed vermengt, neemt haar hersenactiviteit in razend tempo toe. Een zie
daar: übermensch Lucy is geboren.
Binnen de kortste keren reist Lucy
door ruimte en tijd, laat ze haar vijanden door de lucht zweven en verkrijgt ze
de macht over alle communicatiemiddelen. En dat alleen maar door haar brein wat
beter te gebruiken. Gelukkig wordt de wetenschap achter dit mirakel uitgelegd
door het vertrouwde stemgeluid van voice-over-koning
Morgan Freeman, die op papier een neuroloog, maar uiteindelijk toch vooral
zichzelf speelt.
Lange tijd valt — met een behoorlijke dosis goede
wil weliswaar — nog wel in Lucy's ontwikkeling mee te gaan, tot Besson aan het
slot met zijn filosofische bespiegelingen begint te strooien. Over hoe zonder
tijd niets bestaat, bijvoorbeeld. Wie van Lucy wil genieten, dient dan ook
ironisch genoeg een zo groot mogelijk deel van de hersenen uit te schakelen.
Maar als er iemand van een potsierlijk verhaal toch nog een onderhoudende film
kan maken, dan is het Besson wel. Dat bewees hij eind jaren negentig immers al
eens met
The Fifth Element, ook al een actievehikel met een knappe jonge vrouw als
oppermachtig wezen in de hoofdrol.
In Lucy ontbreken godzijdank de
lachwekkende kostuums van
Jean Paul Gaultier, die de personages in die kleurrijke, kitscherige
ruimteopera droegen. En de pseudoreligieuze nonsens over het einde der tijden is
vervangen door pseudowetenschappelijke nonsens over het begin der tijden. Maar
verder weet Besson, ondanks een belabberd plot, dialogen uit een b-film en meer
aandacht voor stijl dan inhoud, toch weer te vermaken, dankzij talloze
uitzinnige actiescènes.
Wat The Fifth Element tot een cultklassieker
maakte, ontbreekt nu echter: de broodnodige humor en zelfspot. Daardoor stelt
Lucy uiteindelijk toch teleur.
Het lijkt een onuitroeibare mythe in filmland: de notie dat de mensheid slechts een zeer beperkt percentage van het brein gebruikt. Zie onder meer Hollywood-thriller Limitless uit 2011. En nu is er Lucy van Fransman Luc Besson (Léon, The Fifth Element), die ons de volgende stap in de menselijke evolutie voorschotelt.