Probleem is alleen dat filmmaker/provocateur
Theo van Gogh echt dood is. Vermoord op 2 november 2004 door de dolgedraaide
moslimterrorist Mohammed B. En dat het scenario voor deze film geschreven werd
door zijn vrienden
Gijs van de Westelaken en
Theodor Holman.
Dus zit niet alleen de werkelijkheid in de weg,
maar ook nog eens de vriendschap. Waardoor je als kijker vooral achterblijft met
de vraag: waar kijk ik naar? Een complottheorie van zijn vrienden – volgens
Holman en Van de Westelaken wist de Nederlandse geheime dienst AIVD dat de moord
gepleegd zou worden, en grepen ze toch niet in – of toch de cynische
werkelijkheid?
Er zullen weinig Nederlandse volwassenen zijn die
geen mening hebben over de moord op Van Gogh. De brute moord (acht kogels,
doorgesneden keel) schokte zoals dat heet de natie, en was een verder bewijs van
het feit dat het rommelt in de Nederlandse samenleving. Je kon eigenlijk niet
anders dan er iets van vinden.
Voor al die mensen is deze film een
interessante aanzet die mening nog eens onder de loep te nemen. Maar stel dat je
niet uit Nederland komt, niets van de moord op Van Gogh weet, en toch naar deze
film kijkt. Wat blijft er dan nog over?
In ieder geval niet die
spannende politieke thriller die de 36-jarige regisseur
Thomas Korthals Altes voor ogen zal hebben gestaan.
Want zonder
voorkennis is 2/11 Het spel van de wolf (tikje ongemakkelijke titel, trouwens)
vooral een verhaal volgepropt met namen, gesprekken en suggesties. Met een flets
hoofdpersonage, AIVD teamchef Ellen (veel te ingehouden gespeeld door
Susan Visser), weinig tot geen actie, en zo goed als geen spanning.
En dat laatste is voor een thriller, of het nou allemaal echt zo gegaan is als
in de film gesuggereerd wordt of niet, hoe dan ook een doodzonde.
Mooie tekst op de poster: '2 November 2004. Theo van Gogh is al dood. Nu de waarheid nog.' Dit belooft een spannende politieke thriller te worden.