Zijn zwartwitfilm
Good Night, and Good Luck. (2005) droop bijvoorbeeld van de jaren-
vijftignostalgie, terwijl historische sportfilm
Leatherheads (2008) een onvervalste screwballkomedie was. Nu is er The
Monuments Men, een goedmoedige WO II-film in de lijn van avonturenklassiekers
als
The Dirty Dozen en
The Guns of Navarone. Clooney stopte er veel energie in: speelde de hoofdrol
, regisseerde, produceerde en schreef mee aan het scenario.
Het
verhaal is gebaseerd op ware gebeurtenissen. Halverwege de Tweede Wereldoorlog
wordt een groepje Amerikaanse kunstkenners naar Duitsland gestuurd om door de
nazi's geroofde kunstschatten terug te stelen. De mannen vormen een
onwaarschijnlijk legertje: museumdirecteuren, kunsthistorici, architecten,
archivarissen; bijna allemaal te oud, of op z'n minst in te slechte conditie
voor zo'n gevaarlijke militaire missie.
Het gegeven zou komisch
goud kunnen opleveren, zeker met de topcast die Clooney samenstelde, onder wie
Matt Damon,
Bill Murray,
John Goodman,
Bob Balaban,
Jean Dujardin en
Cate Blanchett. Met het charisma en de komische timing van de personages zit
het dan ook wel goed. Helaas biedt het script hun echter maar zelden een
gevatte regel om uit te spreken.
Is The Monuments Men dan spannend
? Ook maar sporadisch. Hoewel Clooney zich duidelijk heeft laten inspireren door
al die Ocean's-films waarin hij speelde, ontbreekt het aan ingenieuze
inbraakscènes en wordt de suspense nooit al te hoog opgevoerd.
Nee
, de toon is vooral erg braaf. Tussen de milde grapjes en bescheiden actiescènes
door ligt de nadruk op het drama. Deze mannen zijn helden, wil Clooney maar
duidelijk maken, onder meer middels een aantal monologen van zijn eigen
personage: kijk eens hoe ze hun levens op het spel zetten voor de kunst.
Dat levert wel een interessante kwestie op: is een mooi schilderij een
mensenleven waard? De vraag wordt expliciet gesteld, maar niet te diep
uitgewerkt – The Monuments Men is ook al geen filosofische film.
Wat voor film dan wel? Een heel ouderwetse, zonder scherpe randjes of hippe
ironie. Dat is ergens best verfrissend – voor postmoderne fratsen hebben we
Quentin Tarantino immers al, die het WO II-avonturengenre zo memorabel
binnenstebuiten keerde in
Inglourious Basterds.
Een heel klein beetje van de bravoure
van die film had The Monuments Men alleen wel een stuk leuker kunnen maken.
Bij acteur George Clooney denk je al gauw aan de ouderwetse Hollywood-degelijkheid van types als Clark Gable en Cary Grant. Hoe goed dit imago bij hem past, blijkt wel uit de films die Clooney levert als regisseur.