Het uitgangspunt is even suf als simpel: Tom (
Elijah Wood) probeert na vijf jaar retraite wegens een publiekelijke
inzinking de draad weer op te pakken door achter de piano te kruipen tijdens een
herdenkingsconcert voor zijn mentor. Hij heeft nog maar heel even gepingeld als
de toch al zenuwachtige muzikant merkt dat er teksten in zijn bladmuziek staan
geschreven. Ze blijken van een snoodaard die hem duidelijk maakt dat hij geen
enkele valse noot mag spelen. Doet hij dat wel, dan sterven hij en zijn
aanwezige vrouw Emma (
Kerry Bishé). Proberen hulp in te schakelen heeft hetzelfde resultaat.
Doordat de actie zich grotendeels afspeelt op één locatie, het hoofdpersonage
bijna de hele film op een kruk zit en de schurk buiten beeld blijft, zou je
verwachten dat er van spanning niet echt sprake kan zijn. Maar met Hitchcock en
De Palma als inspiratiebron, weet Mira die spanning er toch in te brengen – via
montage, cinematografie en geluid. De kaders sluiten Tom en zijn piano in lange
, prachtig belichtte shots steeds verder in, tot hij gevangen zit in een
claustrofobisch beeld waaruit je ook als kijker wilt ontsnappen. Ondertussen
klinkt de klassieke muziek omineus door de concertzaal en is het applaus dat
opstijgt onheilspellend, klaar om iedereen op te slokken. Terwijl Tom een van de
moeilijkste pianostukken ter wereld foutloos moet uitspelen probeert hij met
alle ogen op zich gericht een oplossing voor zijn penibele situatie te bedenken
.
Mira zet intussen alle middelen in om de grandeur van de omgeving
weer te geven en de kijker de angst en onrust van de hoofdpersoon te laten
ervaren. De camera glijdt hoog langs de balkons en over de hoofden van het
publiek, in grootse, zwiepende bewegingen, om vervolgens vanuit het niets
agressief op Tom in te zoomen of duizelingwekkend om hem heen te draaien en als
een onvoorspelbare slang door de ruimte te schieten. Dat de uiteindelijke
beweegredenen van de slechterik lachwekkend zijn en de climax een beetje
tegenvalt, wordt zo netjes bedolven onder een lading fraaie visuele
uitspattingen. En daardoor is Blackmail (dat oorspronkelijk uitkwam onder de
veel mooiere titel Grand Piano) prima tijdverdrijf.
In tegenstelling tot de concertpianist in zijn film, heeft regisseur Eugenio Mira bepaald niet het beste materiaal om mee te werken. Toch weet de Spanjaard van een belachelijk verhaal een vermakelijke en bij tijden zelfs spannende b-thriller te maken, verpakt in een wervelwind van beeld en geluid.