Ambivalentie en Disney, dat was vroeger zoiets als water en vuur. Maar de
laatste jaren heeft er –
vermoedelijk onder invloed van animatiestudio
Pixar, sinds 2006 eigendom van Disney – een duidelijke kentering plaatsgevonden
. Zo waren de heksen in
Oz the Great and Powerful (2013) al niet alleen maar liefelijk of duivels.
En in het voorzichtig feministische
Frozen (2013) was het uiteindelijk niet de gebruikelijke kus van een knappe
jongen die een prinsessenhart deed ontdooien, maar de liefde van haar zus.
Revisionistisch sprookje Maleficent – de titel verwijst naar de boosaardige fee
die het prinsesje Aurora vlak na haar geboorte vervloekt tot de eeuwige slaap
– gaat nog een stap verder. Het vertelt de voorgeschiedenis van de Disney-
klassieker uit 1959, en breit er een nieuw einde aan vast. En wat blijkt: koning
Stefan, Aurora's vader, was de jeugdliefde van Maleficent, de machtigste fee
van allemaal. Tot hij uit hebzucht haar vleugels afsneed, en haar verbitterd
achterliet.
Nieuw is het natuurlijk niet, het sprookje voor
volwassenen. Maar net als die andere twee recente voorbeelden,
Snow White and the Huntsman en
Hansel & Gretel: Witch Hunters, is ook Maleficent geen echt goede film
geworden, onder meer omdat geen van de personages echt weet te boeien.
Elle Fanning speelt Aurora op de gebruikelijke suikerzoete wijze, en
Angelina Jolie laat als Maleficent wel heel snel haar moederlijke gevoelens
door haar ijzingwekkende voorkomen doorsijpelen.
Maar het grootste
probleem is het gebrek aan evenwicht: de balans tussen actie, drama en romantiek
is vaak ver te zoeken. En waar is de humor gebleven? Misschien dat het gebrek
aan ervaring bij debuterend regisseur Robert Stromberg daar een rol bij speelde
. Nooit eerder kreeg een nieuwbakken regisseur zo'n enorm budget – naar verluidt
200 miljoen dollar – tot zijn beschikking.
Strombergs vroegere
carrière als 'special effects supervisor' van onder meer
Avatar en Oz the Great and Powerful draagt dan weer wel bij aan het absolute
hoogtepunt van Maleficent: het wonderlijke paradijs waarin de feeën, trollen en
allerlei andere magische wezens leven, ver verwijderd van de grauwe
mensenwereld.
Met recente kaskraker Frozen nog vers in het geheugen voegt Disney met Doornroosje-hervertelling Maleficent een nieuw hoofdstuk toe aan haar renaissance. Gebleven zijn de prinsen, prinsessen en snode feeën, maar tussen het vertrouwde goed en kwaad blijkt plots een gigantisch grijs gebied te kunnen bestaan.