Het protest van de kleine Oskar in Volker Schlöndorffs
Die Blechtrommel is misschien wel het beroemdste kindprotest uit de
filmgeschiedenis: hij stopt met groeien. Le grand cahier, naar de roman van
Agota Kristof, zou een double bill bij Schlöndorffs film kunnen zijn, alleen is
het protest van de naamloze tweeling door wiens ogen we hier naar de wereld
kijken, veel destructiever en gehaaider.
Nadat ze zijn
achtergelaten bij hun trolachtige, alcoholische grootmoeder op het Hongaarse
platteland, en daar mishandeld en uitgehongerd worden, besluiten ze namelijk
precies het tegenovergestelde te doen van wat Oskar deed: hij verwierp de regels
van volwassenen, zij zullen ze tot het uiterste doorvoeren. Protest in de vorm
van extreem conformisme.
Om lichaam en geest klaar te maken voor
volwassenheid, weigeren ze voedsel en trainen ze zichzelf om pijn te weerstaan.
Emoties maken de wereld troebel, is hun verteld, dus noteren ze de werkelijkheid
in hun dagboek afstandelijk en objectief. Woorden die niet precies genoeg zijn
, schrappen ze uit hun vocabulaire. Ruimte voor twijfel of mededogen willen ze
niet, want dat wijst op zwakte. Daarom trainen ze zichzelf in doof en blind zijn
, een beetje zoals de dorpsbewoners dat zijn voor het nabijgelegen
concentratiekamp.
Maar ze noteren niet alleen afstandelijk en
objectief, ze gedragen zich ook zo. Vrij van elk ethisch besef misbruiken ze
anderen of laten ze zich door anderen misbruiken. Kijk, zegt de tweeling, dit is
toch hoe jullie ons willen hebben? Dit is wat we van jullie hebben geleerd.
Met in elke scène een ander tafereel van opportunisme en agressie, is Le grand
cahier opgebouwd als een montage van menselijke verdorvenheid, een aanklacht aan
het adres van een goddeloze, zedeloze wereld. Een wereld die trouwens niet
ophoudt te bestaan als de oorlog voorbij is: wanneer de bevrijders arriveren,
wordt het allemaal nog erger.
Misschien wordt de boodschap soms wat
al te nadrukkelijk verkondigd. Maar de bijtende, onderkoelde humor, het oog voor
schoonheid en het lef waarmee het verhaal zo afstandelijk en ontdaan van alle
drama wordt verteld, maken Le grand cahier een zeldzaam prikkelende film.
Wat kan een kind doen dat aan de vooravond van de Tweede Wereldoorlog de wreedheid van volwassenen ziet en wil laten weten dat het in zo'n wereld niet wenst te leven?