Berandal – de film die Evans in 2011 eigenlijk wilde, maar door geldgebrek niet kon maken – opent zo'n twee uur na de gebeurtenissen uit deel één. Politieagent Rama, moegestreden nadat hij vrijwel in zijn eentje een criminele bende uit de weg heeft geruimd, wordt verzocht te infiltreren in een nog veel machtigere organisatie, om zodoende de corrupte politietop te ontmaskeren.
Waar het origineel
uitblonk in eenvoud – de gehele film bestond uit de inval van een politie-
eenheid in een flatgebouw – duikelen ditmaal in sneltreinvaart talloze
inwisselbare verhaallijnen en flashbacks over elkaar heen. Vermoeiend, zeker
gezien de belachelijke speelduur van maar liefst 150 minuten. Tot je doorkrijgt
dat het geen enkele zin heeft alle intriges te volgen. En dat je de suffe
dialogen vooral als adempauze tussen de brute actiescènes dient te gebruiken.
Held Rama, de deugdzame familieman c.q. bloeddorstige vechtmachine – wederom
gespeeld door de door Evans ontdekte Pencak Silat-meester Iko Uwais – loopt er
maar wat verdwaasd bij, ook niet wetend wat er allemaal rond hem heen gebeurt.
En vaak verdwijnt hij zelfs volledig naar de achtergrond, waarschijnlijk vanwege
zijn toch wat gebrekkige acteerkwaliteiten.
Het is uiteindelijk
het klassieke verhaal van vrijwel elke actiefilm-sequel, waarbij alle
beperkingen van het eerste deel overboord zijn gegooid en werkelijk alles uit de
kast wordt gehaald om de gewelddadigheden uit de eerdere film te overtreffen.
In het geval van The Raid 2 betekent dat: ellenlange auto-achtervolgingen,
massale knokpartijen in de modder en tientallen tot moes geslagen en verbrande
gezichten. En twee misplaatste, cartooneske figuren die als tussenbazen
figureren: de dove 'Hammer Girl', en een gozer met een honkbalknuppel.
Evans wist zich duidelijk niet in te houden. Maar in het laatste half uur pakt
dat juist weer wonderwel uit, als hij een aantal van de meest geschifte en
duizelingwekkende vechtscènes uit de filmgeschiedenis uit zijn mouw tovert. De
choreografieën overdonderen in snelheid en rauwheid, uiteraard gefilmd zonder
touwtjes of digitale trucages. Nog nooit werden horden gangsters zo stijlvol en
zo snoeihard één voor één naar de slachtbank geleid.
Het maakt van
The Raid 2 een film vol gebreken, maar wederom een klassieker in het genre.