Toeval? Amerikaanse complotdenkers wijdden er al een site aan onder de
klinkende naam The Parkland Orgy of Death. (link: http://parklanduberalles.
blogspot.nl/) Maar daar gaat deze film niet over. Ook is het niet de zoveelste
whodunit over de moord, zoals Oliver Stone's historisch niet al te verantwoorde
JFK (1991).
Nee, Parkland is de op degelijke research
gebaseerde weerslag van vier dagen chaos en hoog oplopende emoties na de moord
op de president – en die op Oswald. Met het ziekenhuis als epicentrum van de
ontgoocheling en het collectieve schuldgevoel dat het einde inluidde van een
tijdperk van idealisme en optimisme.
Parkland zoomt in op
omstanders en bijrolspelers, onder wie een dienstdoende jonge arts (
Zac Efron), de filmende Abraham Zapruder (
Paul Giamatti), geheim agent Forrest Sorrels (
Billy Bob Thornton), FBI-agent James Hosty (
Ron Livingston) en Oswalds broer Robert (
James Badge Dale).
De film is het regiedebuut van
onderzoeksjournalist Peter Landesman, die eerder het script schreef voor
mensenhandelfilm
Trade (2007). Parkland baseerde hij – naast nog een paar jaar eigen
speurwerk – op
Vincent Bugliosi's neerslag van 21 jaar onderzoek in Four Days in November:
The Assassination of President John F. Kennedy, uit 2008.
Die
accuratesse zien we terug in veelzeggende details als het geruzie over de
zeggenschap over het presidentiële lijk, en de haast waarmee lijfwachten stoelen
uit de Air Force One sleutelen om plaats te maken voor de kist. Landesman
reconstrueert met een zenuwachtige, onvaste camera. En al wordt de politieke
achtergrond (Cuba-crisis, Vietnam-oorlog) wat gemakzuchtig bekend verondersteld
; de tijdgeest is mooi gepakt met een alomtegenwoordige radio, archiefbeelden
van de Stetson die JFK nooit zou dragen en de zoektocht naar een lab om
Zapruders 8mm-kleurenfilm – waarop hij per ongeluk de moord opnam – te
ontwikkelen.
Parkland werkt vooral als (her)beleving van wat qua
dramatische impact het 9/11 van de jaren zestig was. De personages blijven
echter aan de potsierlijke kant; ze doen slechts dienst als vehikels voor emotie
. De selectie is even breed als willekeurig. Dat er geen woord wordt gericht tot
Jackie Kennedy, die steeds in de hoeken van het kader opduikt, doet geforceerd
aan. En moeder Oswald had als uit de toon vallend typetje wel een onsje minder
gekund. Net als het dwingende, neurotische getrommel en epische trompetgeschal
op de geluidsband.
President John F. Kennedy (op 22 november 1963), diens moordenaar Lee Harvey Oswald (twee dagen lager), en de moordenaar van zijn moordenaar Jack Ruby (ruim drie jaar later) stierven alle drie in het Parkland-ziekenhuis in Dallas, Texas.