Franck (
Pierre Deladonchamps) gaat in de zomer elke dag naar een cruise-gebied bij
een groot meer ergens in het zuiden van Frankrijk. Hij zwemt een beetje, kletst
wat en heeft anonieme seks met andere mannen in het aangrenzende bosgebied.
Alles lijkt uiterst gemoedelijk op die vrije dagen aan het water, gevangen in
zonovergoten breedbeeldcomposities waar de camera loom doorheen beweegt. Deze
verraderlijke kalmte blijkt een fraaie opmaat voor een uitgebreide exploratie
van de relatie tussen verlangen en gevaar.
Guiraudie's regie is
minimalistisch; het tempo ligt laag, de shots zijn simpel, het verhaal is
ongecompliceerd en alles speelt zich af rondom één locatie. Toch weet hij door
het efficiënt en slim inzetten van filmische middelen als dialogen, montage en
geluid een broeierige spanning te creëeren. Een gerucht over een gevaarlijke
meervalsoort maakt het zacht rimpelende meer al minder idyllisch en een
opmerking over onveilige seks geeft elke volgende vrijpartij een aura van risico
. En het rustgevende geluid van de wind door de bladeren aan de bomen kan in de
juiste context opeens heel onheilspellend klinken. Zo krijgt al het moois een
subtiel duister randje.
De grootste dreiging komt echter in de
persoon van Michel (
Christophe Paou), een gespierde man met een borstelige snor, type
Mark Spitz of
Tom Selleck. Franck is duidelijk in hem geïnteresseerd, maar zijn pogingen
tot contact worden verhinderd door een jaloers vriendje. Als hij op een avond
wat langer blijft hangen bij het meer en er getuige van is hoe Michel zijn
sekspartner verdrinkt, blijkt dat de mysterieuze man alleen maar aantrekkelijker
voor hem te maken.
Na de adembenemende verdrinking, die in een
minuten durende, ononderbroken take wordt getoond, krijgt alles in de film een
andere lading. Een beeld van de parkeerplaats dat eerst als overzichtsshot
fungeerde, is opeens een bron van suspense. Heeft Michel de auto van Franck zien
staan en weet hij dus dat die hem gezien kan hebben tijdens zijn moordpartij?
De interactie tussen de twee hoofdpersonen is vanaf dat punt een constant spel
van aantrekking, twijfel en angst.
Guiraudie doorspekt het
verhaal met de nodige humor, in de vorm van kleine en rake observaties en
grappige bijfiguren. En met de introductie van een rechercheur die de moord
onderzoekt slaat de film halverwege wat conventionelere paden in. Het einde zal
dan weer, net als de plaatjes van ejaculerende en pijpende mannen, niet voor
iedereen zijn, maar is wel een passend slot voor deze gelaagde erotische
thriller.
Regisseur Alain Guiraudie wist met zijn Hitchcockiaanse thriller L'inconnu du lac het publiek in Cannes vorig jaar danig te verdelen. Hij won op het festival zowel de Queer Palm als de prijs voor beste regie in het Un Certain Regard-programma, maar tijdens de vertoningen van de film verlieten toeschouwers regelmatig vroegtijdig de zaal. De film staat namelijk niet alleen stijf van de sfeervolle suspense, er zitten ook behoorlijk wat expliciete seksscènes in. En dat trekt niet iedereen.