Het duistere familiegeheim dat de twee films delen, onthult zich maar heel
geleidelijk.
Mickle gebruikt de regenachtige Catskill Mountains en de afgelegen boerderij
, verborgen in het groen, als een stemmig decor om de spanning op te bouwen. Het
tempo ligt laag, om ons kennis te laten maken met de twee dochters en de jonge
zoon van het gezin. De moeder is sinds de intrigerende openingsscène niet meer
aanwezig en de agressieve vader trekt zich terug in een schuurtje achter op het
erf.
De getormenteerde vader preekt over God en een eeuwenoude
traditie die gerespecteerd moet worden. Een in leer gebonden boek gaat van hand
tot hand. Buiten regent het onophoudelijk – in ieder geval het eerste half uur
– waardoor een nieuwe zondvloed nabij lijkt. Vader geeft de twee meiden
precieze instructies voor de voorbereiding van een ritueel diner, waar de film
vervolgens gestaag naar toewerkt.
We Are What We Are is een
dromerige horrorthriller over de pathologische uitwassen van extreme afzondering
van de samenleving. Vrijheid en zelfbeschikking, heet dat dan zo mooi in het
libertaire evangelie. Mickle gebruikt de absurde overdrijving om de duistere
kanten daarvan te laten zien. Niet door voortdurend op schrikeffecten te jagen
– al zijn die er wel – maar door het gevoel van beklemming uit te buiten. Al
moet wel gezegd worden dat het eind nog irritant lang op zich laat wachten
wanneer de situatie eenmaal duidelijk is. Daardoor raak je dat beklemmende
gevoel helaas soms even kwijt.
Is niet heel erg, want daar staat een
climax van oudtestamentische proporties tegenover. We Are What We Are is een
uitzonderlijk sfeervolle thriller, die een mooie balans vindt tussen intimiteit
en verschrikkingen en die je zelfs sympathie laat voelen voor de daders. Dat de
film ritmisch een beetje hapert – en dat twee personages net voor het einde om
onverklaarbare reden plotseling met permanentjes rondlopen – kan de maker
vergeven worden.
In drie jaar tijd zijn twee uitstekende thrillers verschenen die dezelfde titel dragen en gebaseerd zijn op hetzelfde idee, maar totaal verschillend zijn uitgevoerd. De eerste, van Jorge Michel Grau uit 2010, is een sociale allegorie over overleven in een kill-or-be-killed achterbuurt van Mexico-Stad, de tweede, van Jim Mickle uit 2013, een gothic horrorsprookje over de waanzin van afzondering, in de dichtbeboste Catskill Mountains in het oosten van Amerika.