Regisseur van deze rauwe politiethriller is de Fransman
Jérôme Salle en de hoofdrollen zijn voor de Amerikaan
Forest Whitaker en de Brit
Orlando Bloom. Afgezien daarvan is City of Violence een Zuid-Afrikaanse film
. Opgenomen op locatie met een (verder) Zuid-Afrikaanse cast en crew.
De film gaat over de morsige blanke inspecteur Brian Epkeen en zijn zwarte chef
Ali Sokhela, die op een gevaarlijke drug stuiten waarvan de gebruikers extreem
gewelddadig worden. Epkeen wordt gespeeld door Bloom, die bewijst ook zwaarder
werk aan te kunnen dan elf of piraat, en Whitaker is zonder meer geloofwaardig
als binnenvetter Sokhela. De chemie tussen de twee is ook goed.
Op
papier doet de film daarom soms denken aan de in de jaren tachtig en negentig
populaire
Lethal Weapon-films. Met Bloom in de rol van de impulsieve blanke inspecteur
en Whitaker als zijn bedachtzame zwarte collega. Een wankel politieduo dat al
struikelend, en in de Lethal Weapon-films met veel humor, de schurken inrekent.
Tot zover de vergelijking met Lethal Weapon, want deze film – de slotfilm van
Cannes in 2013 (toen nog als Zulu) – is veel somberder. En veel serieuzer.
Het op een boek van de Franse misdaadschrijver Caryl Férey gebaseerde verhaal
wil namelijk niet alleen amuseren (zoals de Lethal Weapon-films), maar vertelt
in de persoonlijke geschiedenis van beide inspecteurs ook het verhaal van post-
apartheid Zuid-Afrika.
De vader van de blanke Epkeen was tijdens de
apartheid een van de machthebbers; die van Sokhela (en Sokhela zelf) een van de
slachtoffers. De levens van beide inspecteurs worden bepaald door die erfenis
van schuldgevoel en woede. De verschillende manieren waarmee ze daarmee in het
reine proberen te komen spiegelen de explosieve situatie in het Zuid-Afrika van
nu.
Salle, die zijn cast meenam naar door drugsbendes gerunde
townships en veel aandacht besteedde aan authenticiteit, wil met deze film
duidelijk serieus genomen worden. En dat lukt hem ook. Meestal. De stad, het
geweld en de personages voelen echt. Wel jammer dat de plot – compleet met
politieke samenzweringen – zo verzonnen voelt.
De 'city' uit de titel is Kaapstad, en als we deze film mogen geloven is het daar inderdaad heel gewelddadig.