Zo erg als de bejaarde brompotten dat vinden is het niet, maar wat Kermit en
Fozzy vervolgens zingen dekt de lading aardig: ‘We’re doing a sequel, that’s
what they do in Hollywood, and everybody knows that a sequel’s never quite as
good.’
Pluizige poppen, aanstekelijke liedjes, een lawine aan
grapjes en een hele rits bekende acteurs en artiesten in bijrolletjes: in
theorie zijn alle ingrediënten die het vorige deel zo’n succes maakten weer
aanwezig. Toch ontbreekt er een belangrijke factor, en dat is – hoe ironisch dat
in een door vilten wezens gedreven wereld ook is – menselijkheid. In The
Muppets lijkt die achteraf gezien vooral te zijn geleverd door de nu ontbrekende
Jason Segel. Hij was een drijvende kracht achter het opnieuw tot leven
wekken van Hensons fantasie. Als coscenarist wist hij universele thema’s als
opgroeien en je plek vinden in de wereld te verwerken in een ontroerend avontuur
vol scherpe grappen.
Daarnaast gaven de personages van Segel en
Amy Adams een warmte af die oversloeg op de rest van de cast, waardoor ook
de poppen emotioneel tot leven kwamen. En dat is een behoorlijk verschil met nu
. In Most Wanted gaan de Muppets op een Europese tour, maar ze hebben niet door
dat Kermit is vervangen door zijn criminele dubbelganger Constantine, die de
tour samen met Dominic Badguy (
Ricky Gervais) gebruikt om meesterkraken te zetten. Ondertussen moet de
echte Kermit zien te overleven in een Siberisch gevangenenkamp.
In
het flinterdunne script komen vooral de menselijke personages er karig van af;
ze zijn vaak nog grotere karikaturen dan de pluizige beesten. Gervais weet nog
wel iets te maken van zijn rol als niet al te snuggere slechterik, maar
Tina Fey mag als Russische bewaakster enkel een vet accent opzetten, en
Ty Burrell, een van de komische talenten die van Modern Family zo’n grote
hit maakt, verpietert als slappe kopie van Inspector Clouseau.
Het
weerzien met de Muppets zal voor fans altijd een plezier zijn, en ook Most
Wanted is met vlagen uiterst vermakelijk, niet in de laatste plaats door de
fijne liedjes van Bret McKenzie (Flight of the Conchords). Over de hele linie is
dit deel echter net een niveautje minder dan zijn voorganger; zonder Jason
Segel ontbreekt ook de magie van The Muppets.
Jim Hensons creaties zijn terug voor een vervolg op het door nostalgie gedreven The Muppets uit 2011. En Kermit en zijn kliek gaan direct verder waar hun laatste avontuur ophield. Terwijl op de achtergrond de klanken van de muzikale finale uit de vorige film nog zachtjes klinken, merken Stadler en Waldorf al op: ‘Disaster, it looks like they ordered a sequel’.