Waarschijnlijk terecht. Van het gelijknamige boek waarop de film is gebaseerd
, van de Zweed Jonas Jonasson, gingen wereldwijd meer dan zes miljoen exemplaren
over de toonbank, waarvan ruim 300.000 in Nederland. En de film volgt dat boek
behoorlijk getrouw.
Daarmee is niet gezegd dat fans van het boek
automatisch voor de film zullen vallen. Regisseur Felix Herngren weet Jonassons
droogkomische toon heel aardig naar het scherm te vertalen, maar benadrukt – met
een hoempasoundtrack, veel visuele grappen, doldwaze achtervolgingen en
karikaturale boeven – ook het kolderieke karakter van het verhaal. Eén lange
aaneenschakeling van meligheid is het.
Dat verhaal zou je kunnen
omschrijven als een variant op Forrest Gump, met een extra schep absurdisme (van
het zwartkomische Scandinavische soort) en zonder het sentiment. Net als in de
film van
Robert Zemeckis staat een niet al te snuggere kerel centraal die in de loop
van zijn leven allerlei stomtoevallige ontmoetingen heeft met beroemde
historische figuren.
Deze Allan Karlsson staat in de opening van de
film – de titel verklapt het al – op het punt uit het bejaardentehuis te
ontsnappen, waar juist zijn honderdste verjaardag zal worden gevierd. Op het
busstation neemt hij min of meer per ongeluk de koffer van een gangster mee, die
vol drugsgeld blijkt te zitten. Terwijl zich een misdaadplotje ontvouwt rond
onder meer een motorbende, een suffe agent, een lijk en een olifant, krijgen we
in flashbacks episoden uit Allans wonderlijke verleden voorgeschoteld.
Technisch is de film goed gelukt: de regie is lekker vlot en aan de production
design te oordelen is het relatief hoge budget van tien miljoen euro slim
besteed. En misschien wel het belangrijkst: hoofdrolspeler
Robert Gustafsson (een bekende acteur en komiek in Zweden) treft precies de
juiste toon. Hij speelt Allan als een man met autistische trekken:
onverstoorbaar, nieuwsgierig, niet onsympathiek maar weinig empathisch. De keuze
om Gustafsson Allan op alle leeftijden te laten spelen – van twintiger tot
honderdjarige – pakt mede dankzij de overtuigende grime prima uit.
Nadeel van zo'n emotieloze hoofdpersoon in zo'n absurdistisch verhaal, is dat
de film geen moment ontroert. De 100-jarige man… moet het helemaal hebben van de
kluchtige humor. Als die je weet mee te slepen, zit je goed. Zo niet, dan wordt
het een lange zit.
De Zweedse komedie De 100-jarige man die uit het raam klom en verdween is in eigen land al een van de best bezochte films ooit, en lijkt ook de rest van Europa te gaan veroveren. De Nederlandse distributeur zet hoog in: 75 zalen.