De feiten
Geboren: 10 november 1928 in Rome
Eerste film: Morte di un amico, 1959
Prijzen: vijf keer genomineerd voor
een Academy Award, voor Days of Heaven (1978), The Mission (1986), The
Untouchables (1987), Bugsy (1991) en Malèna (2000). Won in 2007 een Honorary
award van de Academy voor zijn bijdrage aan de kunst van de filmmuziek. Acht
nominaties voor Golden Globes, waarvan hij er twee won (voor The Mission en La
leggenda del pianista sull'oceano, 1998).
Bekendste werk
For a Few Dollars More (1965), The Good, the Bad and the Ugly (1966), Once Upon
a Time in the West (1968), The Mission (1986), The Untouchables (1987). De
eerste drie werken zijn films van Sergio Leone. Morricone zat op school met de
grote regisseur van spaghettiwesterns, en 25 jaar later werkten ze voor het
eerst samen voor A Fistful of Dollars. Eén van Morricone's stukken voor Once
Upon a Time in the West, A Man with Harmonica, is een van de best verkochte
originele instrumentale stukken, met bijna tien miljoen verkochte kopieën.
Met de muziek van The Mission verdiende Morricone zijn tweede Oscarnominatie.
Hij verloor het beeldje aan Herbie Hancock, die de muziek had gemaakt voor Round
Midnight. Dit was controversieel, vooral omdat het meeste werk uit Round
Midnight al bestond en dus niet origineel was. Zelf had Morricone er het
volgende over te zeggen in een interview met The Guardian: 'Ik vond zeker dat ik
had moeten winnen voor The Mission. Vooral als je bedenkt dat de Oscarwinnaar
van dat jaar geen originele muziek was. De film had een goed arrangement van
Herbie Hancock, maar daarbij werd gebruik gemaakt van bestaande stukken. Het was
niet te vergelijken met The Mission. Het was diefstal!'
Handelsmerk
Morricone is vooral bekend van zijn muziek voor
spaghettiwesterns. Daarbij gebruikte hij instrumenten die toentertijd
ongebruikelijk waren, zoals elektrische gitaar, mondharmonica en de mondharp,
wat dat typische twang-geluid maakt dat terug te horen is in het thema van For a
Few Dollars More. Niet-instrumentale geluiden, zoals een zweepslag en een
huilende coyote, horen ook in zijn werk thuis.
Eén handelsmerk benoemen
is eigenlijk onbegonnen werk. De grote componist heeft namelijk heel
uiteenlopende muziek geschreven voor een breed scala aan films, waaronder
actiefilms, romantische films en komedies. In de ruim vijftig jaar waarin hij al
actief is, heeft hij origineel werk geleverd voor meer dan vierhonderd (!)
films. En die muziek varieert van grote orkestrale stukken tot subtiele jazz en
experimentele muziek. Misschien moeten we die veelzijdigheid noemen als
handelsmerk.
Morricone over Morricone
(Over
het begin van zijn carrière, toen hij als trompetist aan filmmuziek meewerkte
:) 'Het meeste van deze muziek was erg lelijk, en ik vond dat ik het beter kon.
Na de oorlog was de filmindustrie erg sterk in Italië and het Nieuwe Realisme in
Italiaanse films was geweldig, maar deze realistische films hadden geen
geweldige muziek. Ik had geld nodig en het leek me leuk om filmmuziek te
schrijven, maar ik heb nooit iemand in de industrie om werk gevraagd. Ik dacht:
een filmmaker moet mij bellen omdat hij mijn werk goed vindt. Toen werd ik
gebeld door een regisseur, en nogmaals, en nogmaals, en nog een keer. Mensen
beseften dat ik goed was en dat mijn carrière groeiende was. En nu blijven ze me
bellen.'
The Guardian, 2001.
(Wanneer is een stuk filmmuziek goed?) 'Ik
weet het niet. Als ik het zou weten, zou ik altijd meer van zulke muziek
schrijven. Ik heb geen formule voor muziek, ik schrijf gewoon altijd en daarom
hangt het er maar net van af hoe ik me voel. Als ik niet zo gelukkig ben, kan ik
gelukkig nog terugvallen op professionaliteit en techniek.'
National Catholic Register, 2009
(Wat zijn zijn persoonlijke
favorieten?) 'Ik beantwoord die vraag nooit. Het antwoord is dat ik altijd iets
speciaals stop in alle muziek die ik heb gemaakt, omdat ik een grote
verantwoordelijkheid voel als ik muziek componeer voor een film. Dus ik kan niet
één bepaalde compositie kiezen die ik het best vind, of waar ik persoonlijke
gevoelens bij heb. Het zijn allemaal kinderen van me. Elke compositie die ik
ooit heb gemaakt.'
PopMatters, 2009