De feiten
Geboren: 29 mei 1953, Los Angeles
Eerste film: Forbidden Zone, 1980
Prijzen: vier Oscarnominaties, voor Good
Will Hunting en Men in Black in 1998, Big Fish in 2004 en Milk in 2009. Drie
Golden Globenominaties: The Nightmare Before Christmas (1994), Big Fish (2004)
en Alice in Wonderland (2011). Elf Grammy-nominaties, waarvan hij eentje
verzilverden in 1998 voor Batman.
Bekendste werk
Zeg je Danny Elfman, dan zeg je ook Tim Burton. Voor Burtons gotische sprookjes
schrijft Elfman al jaren zijn typische romantische muziek. Hun samenwerking
begon in 1985, toen Elfman de muziek schreef voor Burton’s eerste speelfilm: Pee
-wee’s Big Adventure. Vanaf deze samenwerking heeft Elfman de muziek voor
vrijwel elke speelfilm van Burton gemaakt. (Ed Wood en Sweeney Todd zijn de
enige uitzonderingen. Tijdens Ed Wood hadden ze een conflict en Sweeney Todd is
gebaseerd op bestaande muziek)
Een van de bekendste werken uit de
Elfman/Burton-collectie is de soundtrack voor Batman uit 1989, maar ook The
Nightmare Before Christmas kan niet vergeten worden. Elfman zong zelf alle
teksten van hoofdpersoon Jack in.
Elfman is ook te horen op
televisie. Zo heeft hij het openingsnummer van animatieserie The Simpsons
geschreven, en dat van televisiedrama Desperate Housewives.
Handelsmerk
Orkestrale, lyrische, (griezelig) sprookjesachtige
muziek, vaak in combinatie met koren. In zijn muziek zijn blaasinstrumenten
meestal sterk aanwezig. Dit is vooral goed te horen in de muziek die Elfman
schrijft voor Tim Burton, zoals bij Alice in Wonderland en Sleepy Hollow.
Elfman schrijft ook songs. In 1972 begon hij de band The Mystic Knights of the
Oingo-Boingo, en dat heeft zijn sporen achter gelaten. De soundtrack van de
actiefilm Wanted (2008) bevat voornamelijk rockmuziek, inclusief het nummer The
Little Things, dat volledig is geschreven en uitgevoerd door de componist.
Elfman over Elfman
(Op de vraag wat Elfman’s muziek zo
herkenbaar maakt:) ‘Ik weet het niet precies. Ik hoop dat dat minder het geval
is in mijn laatste decennium dan in mijn eerst. Pee-wee's Big Adventure was mijn
allereerste filmscore, kort daarna volgde Back to School, en ik had nog nooit
les gehad om een instrument te bespelen, laat staan les in hoe je filmmuziek
schrijft. Ik leerde mezelf alles van onderop, dus als ik het nu terug luister,
wat ik momenteel aan het doen ben om een paar suites bij elkaar te rapen voor
een concert in oktober, klinken die dingen heel primitief. Dat wil niet zeggen
dat ze slecht zijn. Misschien moet ik er iets van leren en wat primitiever
worden. Ik leefde die tijd op een rare energie; misschien is dat het. Ik volgde
geen regels omdat ik daar geen reet om gaf. Misschien kan je dat terughoren in
de muziek.’
Empire, 2013
'Mijn begin van de dag is organisatorisch -
veranderingen en correcties. Ik begin serieuzer te schrijven in de namiddag, dan
neem ik een pauze voor het avondeten, en dan ga ik heel intensief werken,
meestal van een uur of acht 's avonds tot ongeveer twee uur 's nachts.'
Big Issue, 2013
(Over zijn relatie met Tim Burton:) 'Mensen verwachten
dat wij een soort onzichtbare code hebben. Maar het wordt nooit makkelijker. Tim
is nu net zo complex als toen, misschien zelfs complexer. Iedere keer als ik
muziek voor hem speel, wordt ik net zo nerveus als de eerste keer. Talloze keren
heb ik iets voor hem gespeeld, terwijl hij zijn gezicht in z'n handen legde en
aan zijn haar begon te trekken. Met Tim ben ik nog nooit ontevreden geweest over
waar we eindigden, maar meestal kostte het heel wat moeite om er te komen.'
The Guardian, 2013