Zelf weet Jiro het niet zeker. Maar regisseur Hayao Miyazaki, de 73-jarige
grootmeester die zijn wonderschone oeuvre van fantasievolle sprookjes afsluit
met het verrassend realistische The Wind Rises, is eenduidiger in zijn antwoord
. Hij kiest onvoorwaardelijk voor de schoonheid, ook al is die geboren uit
slavernij of rampspoed. Zoals hij ook kiest voor de liefde, ook al is die
gedoemd te eindigen in een tragedie.
Miyazaki's sterk
gefictionaliseerde vertelling van Jiro Horikoshi's levensverhaal kwam hem in
thuisland Japan op veel kritiek te staan, vanuit beide kampen binnen het
politieke spectrum: zowel zijn pacifistische houding als het ontbreken van
referenties aan de Japanse oorlogsmisdaden werden veroordeeld. Maar The Wind
Rises is geen anti-oorlogsfilm of nationalistische propaganda: de film toont
vooral hoe de mooiste dromen steevast gecorrumpeerd worden door de realiteit.
In het geval van Jiro eindigde de realisatie van zijn grootste droom, het
bouwen van een superieur vliegtuig – de Mitsubishi A6M Zero – in dood en verderf
. En in zijn maniakale ijver om een perfecte machine te ontwerpen, verwaarloosde
hij zijn spaarzame tijd met grote liefde Naoko. Hun tragische
liefdesgeschiedenis (gebaseerd op een kort verhaal van Tatsuo Hori) treedt in de
tweede helft van de film steeds meer naar de voorgrond.
Als
bitterzoet melodrama is The Wind Rises echter niet altijd op zijn best: het
tempo is veelal te traag, de structuur is te losjes en de dialogen zijn te braaf
. Jiro en Naoko's eerste ontmoeting behoort dan wel weer tot een van de mooiste
scènes die Miyazaki samen met zijn team ooit tekende: te midden van de grote
Kanto-aardbeving in 1923, die Tokio als een grommend, rollend tapijt in een
helse vuurzee verandert, vinden en verliezen ze elkaar. En zo zijn er meer
ontroerende momenten die steeds weer beklijven, ook na meerdere kijkbeurten, en
die tot het beste behoren wat Miyazaki's Studio Ghibli in zijn bijna
dertigjarige bestaan heeft voortgebracht.
Uiteindelijk is The Wind
Rises een film vol gebreken – de Duitse stemacteurs bijvoorbeeld zijn van een
bedroevend niveau – maar als slotakkoord van een carrière die maar weinig
gelijke kent, is de film toch onmisbaar. En zoals altijd is Miyazaki's
naturalistische tekenstijl van een ongeëvenaarde schoonheid.
Zijn
beste film is The Wind Rises zeker niet, dat blijft het duistere eco-sprookje
Princess Mononoke. Maar Miyazaki bewijst ook zonder magische knuffelwezens (
My Neighbor Totoro) en geesten (
Spirited Away) te kunnen ontroeren, te verwonderen en ons nog een laatste
keer te laten dromen.
De dichtregels van Paul Valéry waaraan
Miyazaki de filmtitel ontleende, zingen dan ook nog lang na: 'De wind stijgt! We
moeten proberen te leven!'
'Zou je liever in een wereld met of zonder piramides willen leven?' Jiro Horikoshi, de geniale ontwerper van Japanse gevechtsvliegtuigen in de aanloop naar de Tweede Wereldoorlog, vraagt het zichzelf af in een van de vele droomsequenties die animatiefilm The Wind Rises rijk is, terwijl hij staand op een vleugel over een idyllisch landschap vliegt.