Dit gegeven leverde al eens een film op: Paris brûle-t-il? (naar de verhitte
vraag die Hitler telefonisch stelde aan zijn stafchef: 'Brennt Paris?') uit 1965
. Die film is nogal ingewikkeld, en niet echt spannend, maar dat wordt
gecompenseerd door een imposante cast (o.a.
Jean-Paul Belmondo,
Kirk Douglas en
Orson Welles).
Iets dergelijks kan worden gezegd van de film
Diplomatie van Volker Schlöndorff (Die Blechtrommel), waarin hetzelfde
historische gegeven centraal staat. Ook deze nieuwe weergave is niet heel
spannend en vooral interessant dankzij de acteurs. Een belangrijk verschil is
echter dat Diplomatie niet ingewikkeld is; integendeel, de geschiedenis is
teruggebracht tot één heel behapbaar twistgesprek.
Von Choltitz
heeft de opdracht van Hitler uiteraard niet uitgevoerd, maar waarom deed hij dat
niet? Die vraag wordt in Diplomatie speculatief beantwoord. De film voert de
Zweedse consul Raoul Nordling op, die in het heetst van de strijd een bezoek
brengt aan Von Choltitz' hoofdkwartier – een in beslaggenomen hotel in Parijs.
Hoewel de setting en personages historisch zijn, is deze ontmoeting geheel
fictief.
De dialoog die zich tussen de twee ontvouwt is geschreven
door Cyril Gely, die eerst een toneelstuk maakte en dat toen tot filmscenario
bewerkte met regisseur Schlöndorff. Die heeft vervolgens geen al te ingrijpende
toeren uitgehaald om het stuk filmischer te maken: af en toe zien we wat flitsen
van gevechten in de stad, maar de film speelt zich voor negentig procent af in
de genoemde hotelkamer.
Het blijft al met al een beetje gefilmd
toneel. En zoals gezegd wordt de confrontatie nooit écht spannend. Enerzijds
omdat de hele situatie iets geconstrueerds houdt, anderzijds omdat de dialogen,
hoewel gevat, een beetje tam blijven.
Dat het psychologische
schaakspel evengoed van begin tot eind blijft boeien, is vooral te danken aan de
Franse topacteurs in de hoofdrollen:
Niels Arestrup (Un prophète) speelt Von Choltitz en
André Dussollier (Amélie) is Nordling. Parijs mag dan wel niet branden, in
die hotelkamer weten deze twee toch wat bescheiden vuurwerk te ontsteken.
In 1944, met de hete adem van de geallieerden in de nek, geeft Hitler zijn generaal Dietrich von Choltitz opdracht Parijs met de grond gelijk te maken.