Cave krijgt als geboren verhalenverteller ruim baan in het portret 20,000
Days on Earth, dat filmmakers Iain Forsyth en Jane Pollard van hem maakten. Dat
de film de 20.000ste dag – dat is ruim 54 jaar – van Cave op aarde zou weergeven
is wat flatteus: Cave is al 57 en dus goed op weg naar zijn 21.000ste dag. Maar
goed: een dag uit het leven – dat is de ingedikte vorm waarin het verhaal is
gegoten.
Relevanter is waarschijnlijk dat de titel verwijst naar
Jules Verne's sciencefiction-klassieker Twintigduizend mijlen onder zee. De
in de basis documentaire film die gebruik maakt van fictieve stijlfiguren mag
dan ook gerust worden opgevat als een duik in de wereld van de hybride figuur
Cave – de artiest en de persoon – met Cave als de landrotversie van kapitein
Nemo.
20,000 Days on Earth overstijgt de standaard
muziekdocumentaire door een karakter-gedreven dagdroom te tonen die de kijker
met Cave's bril langs de rivier van zijn leven laat wandelen. Of beter gezegd:
laat meerijden in zijn zwarte Jaguar, die door regen en schemer langs een witte
krijtkust sluipt. Gesprekspartners – acteur
Ray Winstone, voormalig Bad Seeds-lid
Blixa Bargeld, zangeres
Kylie Minogue – verschijnen en verdwijnen op de bijrijdersstoel of
achterbank, alsof het stemmen zijn die door zijn hoofd spoken. Cave bezoekt zijn
psychiater in de ochtend, gaat naar het archief in de middag en treedt op in de
avond. Tussendoor zien we flarden van de totstandkoming van zijn laatste album
Push the Sky Away met The Bad Seeds.
Cave praat de segmenten via de
voice-over en in gesprekken aan elkaar, met verhalen over zijn vroeg overleden
vader, God en de duivel, Lolita, schrijven tegen het vergeten, of de zegen te
vergeten wie je bent. Over het weer in Brighton, het belang van creativiteit,
optreden als manier om het monster te lokken, zijn band met het publiek. Over
herinneringen, onsterfelijkheid en transformatie, uitmondend in een apotheose
van beeld (met ook nog archiefbeelden) en muziek aan het slot.
Een
intieme film, met een sterke, op Cave toegesneden vorm die hem, met een duistere
melange van directheid en mystificatie, optimaal laat fonkelen als innemende
meesterverteller.
'Ik ben niet geïnteresseerd in wat ik volledig bevat,' zegt songwriter, muzikant, schrijver en scenarist Nick Cave over wat zijn duistere fantasie in gang zet. Schrijven, legt hij uit, is een kwestie van het combineren van contrasten: 'Zet een kind en een Mongoolse psychopaat in een kamer. Kijk wat er gebeurt. Clown erbij. Kijk wat er gebeurt. Als dat niet helpt: schiet de clown neer.'