Het Braziliaanse A Wolf at the Door (O lobo atrás da porta) opent als
Clarinha net van school is opgehaald door een onbekend persoon. De eerste
verdachte dient zich gelijk al aan in de persoon van Rosa: een jonge vrouw die
zojuist een maandenlange affaire heeft afgekapt met Bernardo, de vader van het
kind.
Via flashbacks en passages uit de politieverhoren wordt
onthuld wat tot Clarinha's verdwijning heeft geleid. Centraal staat het
opbloeien en uitdoven van de romance tussen Bernardo en Rosa. Voor Rosa is de
affaire een uitweg uit een treurig bestaan, voor Bernardo slechts afleiding van
een kabbelend gezinsleven.
Wat begint als een thriller en whodunit
– met prachtige, sfeervolle beelden van Tropa de Elite-cameraman
Lula Carvalho en een pulserende soundtrack – verandert zo al snel in een
broeierig relatiedrama. Enige tijd werkt dat fantastisch, vooral dankzij actrice
Leandra Leal, die Rosa als een sensuele, charmante maar ook kwetsbare en
onbetrouwbare jonge vrouw speelt.
Maar halverwege gaat de vaart uit
de film. Waar debuterend regisseur Fernando Coimbra in het begin nog snel
schakelt tussen verschillende verhaallijnen en periodes, kiest hij naar het
einde toe steeds meer voor lang uitgesponnen dialogen: dicht op de huid gefilmd
, met een camera die niet beweegt. Het zijn veelal scènes die al snel beginnen
te vervelen, en die bovendien de vraag oproepen of er überhaupt wel iemand (
regisseur Coimbra inclusief) in het welzijn van Clarinha geïnteresseerd is.
En dan is er nog het einde: een schokkende twist die het publiek zal verdelen.
Geloof je het, dan is A Wolf at the Door zonder meer geslaagd in zijn
bedoelingen. Maar geloof je het niet – en daar valt veel voor te zeggen – dan
eindigt de film na een veelbelovend begin in één grote deceptie.
'Ik lijk wel een huwelijksconsulent,' zucht de rechercheur in de ontvoeringszaak van de zesjarige Clarinha. Terwijl hij de ouders van het verdwenen meisje ondervraagt komt hij van alles te weten over hun affaires en hun liefdesleven, maar dichter bij het vinden van Clarinha komt hij niet. Omdat iedereen zijn eigen hachje belangrijker lijkt te vinden dan het lot van het kind.