Maar mensen veranderen niet zomaar. En dus is aan het begin van Gooische
vrouwen 2 volkszanger Martin Morero (
Peter Paul Muller) nog steeds dezelfde overspelige hufter die vrouwlief
Cheryl (
Linda de Mol) bedriegt. Anouk (
Susan Visser) is nog altijd de vrijgevochten kunstenares die met iedereen
het bed induikt en Roelien (
Lies Visschedijk) dezelfde drammerige dierenactivist. Alleen advocate Claire
(
Tjitske Reidinga) heeft zichtbaar een transformatie ondergaan, na een
jarenlang verblijf in Burkina Faso.
Veel is dus bij het oude
gebleven, met als gevolg dat Gooische vrouwen 2 een vrijwel identieke plot volgt
: Martins overspel wordt ontmaskerd, er is een trouwerij die niet geheel volgens
plan verloopt en aan het eind ondernemen de vier vriendinnen een gezamenlijke
reis die hen dichter bij elkaar brengt.
Erg is die herhaling niet,
want de personages staan als een huis en het uitmuntende scenario van Frank
Houtappels ('t Schaep met de 5 pooten) strooit met knipogen en ironisch
commentaar ('Niet weer hè!'). Het helpt ook dat de grappen een stuk scherper en
origineler zijn geworden, en dat de excentrieke bijrollen – Alex Klaasen als
flamboyante stylist, Cor Hogenbirk als kettingrokende schoonmoeder – beter in
balans zijn.
Gooische vrouwen 2 is op vrijwel alle vlakken beter
dan de eerste film. Maar wat vooral opvalt is dat te midden van de vet
aangezette satire genoeg ruimte is gevonden voor oprecht drama, met de
menselijke aftakeling als belangrijkste thema.
Dat komt vooral tot
uiting in de raamvertelling waarin de film is gegoten. Gooische vrouwen 2 opent
en eindigt in de nabije toekomst, waarin de vriendinnen oud, grijs en
voornamelijk op elkaar aangewezen zijn. Een bitterzoet beeld dat de kijker
misschien niet met de verwachte glimlach de kou instuurt, maar dat de personages
wel recht doet.
Al net zo bewonderenswaardig is het dat de makers
het aandurfden een definitief einde aan de succesvolle franchise te breien.
Hulde.
Het slot van Gooische vrouwen (2011), het filmvervolg op de uiterst succesvolle RTL 4-satire, volgde het vaste stramien van de publieksfilm. Als sneeuw voor de zon verdwenen in de laatste minuten alle problemen, zonder aanwijsbare reden eigenlijk. De kijker dient immers met een glimlach en een goed gevoel naar huis te worden gestuurd.