Stellan Skarsgård, met wie regisseur Hans Petter Moland eerder onder meer de
sfeervolle thriller Zero Kelvin maakte, speelt Nils, chauffeur van een
sneeuwruimer in het Noorse dorp Beitostølen. In een van de eerste scènes wordt
hij uitgeroepen tot dorpeling van het jaar, wat meer met zijn trouwe dienst te
maken zal hebben (sneeuw is er in Beitostølen in overvloed) dan met zijn
karakter. Al te sociaal komt Nils niet over.
De plot komt vrij
abrupt op gang, wanneer Nils' volwassen zoon per ongeluk betrokken raakt bij een
drugsdeal en wordt vermoord door een stel gangsters. De politie spreekt van een
ongeluk, maar Nils gelooft er niks van en gaat zelf op onderzoek uit. In een
vloek en een zucht ontpopt hij zich tot stoïcijnse wraakengel.
Om te
verklappen dat er in de loop van de film heel wat doden vallen kan moeilijk een
spoiler worden genoemd, met een titel als In Order of Disappearance. Als de
tien kleine negertjes van Agatha Christie worden de personages uit het verhaal
geschreven – letterlijk: om de zoveel minuten verschijnt een nieuwe naam in
beeld.
Die gimmick illustreert de zwart-humoristische aanpak van de
makers: In Order of Disappearance is een onvervalste klucht, zij het een flink
macabere, waarin het bloed even rijkelijk vloeit als er sneeuw uit de hemel valt
.
Is dat leuk? Tja, de mix van geweld en zwarte humor, zoals
Tarantino en de Coens die meermaals hebben opgediend, is anno 2014 niet heel
fris meer te noemen. In Order of Disappearance doet dan ook een tikje belegen
aan. Anderzijds verveelt de film geen moment. De cinematografie is prachtig, de
acteurs zetten hun licht karikaturale personages bezield neer (vooral Bruno Ganz
is leuk als Servische godfather Papa) en de dialogen zijn af en toe spitsvondig
.
Op z'n best is de film op verstilde momenten die niet direct met
de plot te maken hebben. Skarsgård op de sneeuwruimer, Ganz die peinzend voor
zich uit staart in een skiresort. Je vraagt je op die momenten af wat voor film
Moland had kunnen maken als hij minder voor humor was gegaan en meer voor
melancholie. Een minder amusante film misschien, maar wel een die geheid veel
langer zou blijven hangen.
Het is flauw om elk misdaaddrama dat zich afspeelt in de sneeuw te vergelijken met Fargo, en elke film waarin gangsters komische onzingesprekjes voeren met Pulp Fiction, maar de inspiratiebronnen van deze Noorse wraakvertelling liggen er wel erg dik bovenop.