Dat sociopathie en een milde vorm van autisme gunstige eigenschappen zijn om
in dit economische systeem vooruit te komen, is eigenlijk het interessantste
aspect van Nightcrawler. Helaas is dat niet waar de film over gaat. Dit debuut
van Bourne Legacy-scenarist
Dan Gilroy is vooral bedoeld als satire op de nieuwsmedia die in hun jacht
op de volgende scoop geen enkele morele grens meer hebben.
Die
lichtjes uitgewoonde boodschap zal veel mensen bekend in de oren klinken. Zeker
als je To
Die For,
Shattered Glass,
Sweet Smell of Success of
Network hebt gezien. Waarom Nightcrawler die dan nog een keer wil herhalen
is niet duidelijk. Misschien simpelweg omdat
Jake Gyllenhaal in dat gestoorde personage een kans zag om van z'n good guy-
imago af te komen. Want het was zijn star power die de investeerders over de
streep trok, waardoor de film gerealiseerd kon worden.
Gyllenhaals
personage Lou Bloom ontdekt dat hij goed geld kan verdienen door 's nachts
politiezenders af te luisteren en als eerste de slachtoffers van ongelukken en
misdaden te filmen. Hoe gruwelijker de beelden, hoe meer kijkers en dus hoe meer
de tv-stations betalen, leert hij. Dat gaat van kwaad tot erger en Bloom waant
zich door z'n succes steeds onkwetsbaarder. De vraag dient zich aan waar hij
allemaal mee weg kan komen. Het antwoord laat zich raden.
Los
Angeles speelt zichzelf in de nachtelijke beelden van
Robert Elswit, de vaste cameraman van Paul Thomas Anderson. Uitgestorven
straten en benzinestations, het eindeloze lege asfalt dat de nightcrawlers van
het ene ongeluk naar het andere brengt. Toch krijgt de stad niet de
persoonlijkheid die hij bijvoorbeeld in Michael Manns
Collateral had, ook een film trouwens over mannen en werk en grenzen.
De reden is dat Bloom 'all over the place' is. Een zwart gat dat al het licht
van de film naar zich toe trekt, waardoor het verhaal over immorele media
gereduceerd wordt tot een narratieve omlijsting van een gestoord maar,
toegegeven, fascinerend personage. Fascinerend, zelfs als Gyllenhaal niet
helemaal overtuigt. Hoe zou het Lou Bloom in het Witte Huis vergaan, vraag je je
af. Of in een film van Terrence Malick? Maar dat kan niet de bedoeling zijn.
Sommige personages zijn duidelijk te groot voor de film waar ze in spelen.
In Nightcrawler is Jake Gyllenhaals personage Lou Bloom een sociopaat, een zelfhulp-apostel en een parasiet. Uitstekende eigenschappen voor een succesvolle carrière als nieuwsjager, zo blijkt.