Wie kan ze trouwens ongelijk geven? Het budget van
Intouchables bedroeg ongeveer tien miljoen euro terwijl de film wereldwijd
een fenomenale 335 miljoen euro opbracht. Het blijft gissen waarom precies dat
verhaal over een verlamde rijke Fransman en zijn vrolijk dansende zwarte
verzorger de juiste snaar raakte. Nieuw was het niet. Denk
Driving Miss Daisy.
Waar je natuurlijk wel cynisch over kunt
doen is het ondubbelzinnige racisme van de gezellige neger en de frigide
bourgeois dat het stuwende sentiment achter de film was, ook al ging het om een
waargebeurd verhaal. Misschien vanwege die kritiek gingen Nakache en Toledano
bij Samba voorzichtiger te werk. Ze baseerden zich op de roman Samba pour la
France van Delphine Coulin.
Samba – de titelfiguur, opnieuw gespeeld
door
Omar Sy – is weliswaar naar een dans vernoemd, maar danst zelf niet. Dus dat
scheelt al. Heeft hij ook weinig reden toe, want na tien jaar in Frankrijk en
heel hard werken voor heel weinig geld dreigt hij als Senegalese illegaal
uitgezet te worden. Dat tegenwoordig een hele schaduweconomie op illegalen
drijft, willen de Fransen niet zien. Het is alsof ze illegalen downloaden: ze
gebruiken ze, maar willen er niet voor betalen.
Gelukkig verschijnt
dan net als in Intouchables een frigide bourgeois op het toneel die bevrijd moet
worden, gespeeld door een neurotische
Charlotte Gainsbourg. En al danst Samba zelf niet, het script tovert in de
persoon van de Algerijnse sjacheraar en charmeur Wilson (
Tahar Rahim uit Un prophète) moeiteloos een vlotte buddy tevoorschijn die
voor twee danst. De film neemt vervolgens flink de tijd om Samba en Alice (
Gainsbourg) bij elkaar te brengen. Dat maakt 'm minder sentimenteel dan
Intouchables, want er is veel aandacht voor Samba's helletocht door de
onderwereld, maar het maakt 'm ook rommeliger.
Misschien dat de
reputatie van Intouchables toch veel mensen lokt en misschien ziet dan een groot
publiek waaraan je als illegaal in West-Europa bent overgeleverd. Het zou
zomaar een van de ambities van de makers kunnen zijn. Tegelijk neigt Samba naar
dezelfde clowneske stereotypen als z'n voorganger en verandert de sentimentele
slotakte iets wat voor bijna elke andere illegaal een gebed zonder eind is, in
een sprookje.
Je kunt er cynisch over doen dat Olivier Nakache en Eric Toledano de ingrediënten uit hun megahit Intouchables min of meer recyclen voor de romantische dramady Samba, maar dat zou niet terecht zijn. In ieder geval niet helemaal terecht.