Dat klinkt misschien belachelijk, maar in de film is het een indrukwekkend en
zelfs aangrijpend moment. Dat is te danken aan het fantastische spel van acteur
Lee Kang-sheng (het vaste alter ego van Tsai, die in al zijn films heeft
meegespeeld), maar vooral aan de eigenzinnige regie van Tsai zelf. In een
handvol lang uitgesponnen shots reikt hij de kijker de brokstukken van een
tragisch verhaal aan.
Voor we bij de scène met de kool zijn
aanbeland hebben we gezien hoe twee kinderen – een jong meisje en haar iets
oudere broertje – door Taipei dwalen, in een supermarkt proefmaaltijden eten, en
met hun vader op een verlaten strand lopen. We zagen ook dat die vader een
zakcent verdient als levende reclamezuil.
Zonder dat Tsai het ook
maar een keer hoeft te benoemen is ons duidelijk dat de drie leven aan de
zelfkant van de maatschappij, zonder vrienden of familie, zonder sociaal vangnet
. Vandaar ook de internationale titel
Stray Dogs, wat zwerfhonden betekent.
De eerdergenoemde kool
werd gekocht door de dochter. Ze tekende er een gezicht op en legde hem naast
zich in het grote bed waarin het gezin slaapt. Tussen haar en haar vader in.
Alsof haar moeder er weer even is. Het laat zich vervolgens raden waarom de
vader – in een dronken bui – de kool te lijf gaat.
De 57-jarige Tsai
heeft aangekondigd dat Stray Dogs zijn laatste speelfilm is. Dat doen wel meer
regisseurs, die daar dan later weer op terugkomen, maar Stray Dogs zou een
waardig slotakkoord zijn. Niet alleen is elk shot prachtig, Tsai overtreft zich
in deze film in de van hem bekende lange, zwijgzame takes.
Een
filmrol duurt maximaal elf minuten, maar omdat Tsai voor Stray Dogs voor het
eerst met een digitale camera werkte, kon hij zijn shots nu bijna eindeloos
aanhouden. Het nieuwe speeltje leverde al een shot van ruim dertien minuten op,
maar meestal blijft hij in Stray Dogs (net) binnen die elf minuten.
Desondanks, of misschien wel juist daarom, boeit de film van begin tot eind.
Hoogtepunt van Stray Dogs, de nieuwe film van de Taiwanese grootmeester van de slow cinema Tsai Ming-liang, is een bijna tien minuten lang shot van een man die een kool probeert te verstikken met een kussen, vervolgens de kool aan stukken scheurt en begint op te eten, waarna hij in tranen uitbarst en de restanten van de kool begint te strelen.