Net als smalltown USA en suburbia is Brooklyn vergroeid met de
filmgeschiedenis. Films als Goodfellas, Smoke, Do the Right Thing en bijna alle
films van James Gray veranderden de wijk in een decor voor de schimmigere
Bildungsverhalen van twintigste-eeuws Amerika. Een plek waarvan je de mores
alleen kent als je er geboren bent. Lastig te tackelen dus voor een buitenlandse
regisseur. Toch liet Michaël R. Roskam zich niet weerhouden, geholpen door een
script van
Dennis Lehane, de auteur achter Mystic River en Shutter Island.
Net als Rundskop is The Drop een beetje misdaadthriller, maar wil de film
vooral een karakterstudie zijn. De cast wordt aangevoerd door
Tom Hardy als Bob Saginowski, een ogenschijnlijk simpele ziel die duidelijk
iets te verbergen heeft. Saginowski is de jongere helft van een duo barkeepers
in een klein café in Brooklyn, dat door Roskam geportretteerd wordt als een wijk
waaruit alle sociale cohesie verdwenen is. Als de film iets van een commentaar
laat horen, dan is het dat.
James Gandolfini in z'n laatste rol is Bobs oudere oom Marv, ooit eigenaar
van de tent, voordat de Tsjetsjeense maffia die hem ontfutselde.
De
Tsjetsjenen gebruiken het café sindsdien als een verzamelpunt voor zwart geld,
een drop. Dat gaat al jaren goed, maar wanneer de zaak plotseling overvallen
wordt, houdt de maffia Bob en Marv verantwoordelijk. Bob wordt ondertussen
bedreigd door de psychotische ex van z'n nieuwe vriendin, een rol van
Matthias Schoenaerts.
The Drop scoort op sfeer en spanning, maar
ritmisch gaat het niet helemaal goed. Soms treuzelt de film, en dan gaat het
weer te snel. Te veel verhaallijntjes worden in te korte tijd afgewikkeld,
waardoor het soms wat geforceerd en schematisch voelt en de belangrijkste
personages net niet genoeg uit de verf komen. Misschien bestonden die gebreken
niet in de 125-minutenversie die Roskam wilde in plaats van de 106-minutenversie
die nu wordt uitgebracht. Maar dat is speculeren.
Desondanks
bewijst Roskam de weg te weten in een voor hem onbekende, met filmklassiekers
beladen plek. Waarbij hij kan leunen op het talent van twee bijzondere acteurs,
Tom Hardy en Matthias Schoenaerts, die met elke film lijken te groeien.
Michaël R. Roskam trok voor de opvolger van Rundskop van het Vlaamse platteland helemaal naar Brooklyn, maar houdt wel nog steeds van het filmen van zwijgzame kerels.