Dat was namelijk waar The Hunger Games-serie was blijven steken, na twee
rondjes sciencefiction-amusement met tieners als gladiatoren in een dystopische
hoofdstad, gebaseerd op de populaire jeugboekentrilogie van Suzanne Collins. In
dit derde deel gaat heldin Katniss Everdeen (
Jennifer Lawrence) ondergronds, nadat verzetsstrijders haar uit de klauwen
van dictator Snow (een lekker vileine
Donald Sutherland) hebben gered.
Net als eerder bij de
lucratieve verfilming van de Harry Potter en de Twilight Saga-boekenseries wordt
het laatste boekendeel over twee films uitgesmeerd. Dat is te merken, want dit
filmdeel doet wat bedaagder aan dan z'n voorgangers, nu Katniss minder om handen
heeft. Met grote ogen inspecteert ze hoe haar thuisdistrict is verwoest en hoe
anderen proberen haar achtergebleven collega-strijders te bevrijden, terwijl zij
haar best doet om nu de heldin te spelen voor het andere kamp. Dat gebruikt
dezelfde propaganda-methodes als het heersende regime en oogt al even dogmatisch
– zij het 'links' in plaats van 'rechts' geïnspireerd.
Actrice
Jennifer Lawrence, inmiddels een van de bestverdienende Hollywoodsterren met een
Oscar op zak, houdt de film nog enigszins overeind met haar ontwapenende
naturel, dat precies op de heersende hang naar 'authenticiteit' inspringt. Maar
dat ondertussen natuurlijk net zo gestyled en gespind is als de verschijning van
Katniss als 'spotgaai' in de propaganda die zo eindeloos wordt 'ontmaskerd' in
de film. Het meest op z'n plaats zijn nog wel de grappen van styliste Effie
Trinket (
Elizabeth Banks) over zichzelf als 'politiek vluchteling' en Katniss als 'de
best geklede rebel uit de geschiedenis'.
Van actie, diepgang of
logica moet deze matte, zich grotendeels ondergronds afspelende tussenfilm het
niet hebben. Het is jammer dat het uitstekende acteursensemble zo weinig wordt
uitgedaagd. En wat te denken van een film die de manipulatieve kracht van de
media aan de kaak stelt, gemaakt door een mediabedrijf dat diezelfde methoden
hanteert om er miljoenen dollars aan opbrengst mee binnen te hengelen? Katniss
is nog steeds een pion in een formulefilm die ofwel super cynisch ofwel
zwartkomisch moet worden opgevat, maar toch zeker niet al te serieus kan worden
genomen.
Stel je voor dat je in een wereld leeft waar elke beweging door een camera wordt gevolgd. Waar jongelui elkaar afmaken in een gladiatorenspel dat als entertainment door miljoenen wordt bekeken. Zou je dan niet wensen dat er een futuristische hovercraft door het dak komt zakken om je uit de arena te bevrijden en mee te nemen ondergronds?